modulair
Rubriek: Kwaliteitsafspraken
Leestijd: 2 min | Tekst: Martine Boutz | Fotografie: Janine Cranshof
Kwaliteitsafspraken - deel 4
Community
vorming en binding
06
De Open Universiteit ontvangt tussen 2019 en 2024 extra kwaliteitsmiddelen van de overheid, die voortkomen uit de afschaffing van de basisbeurs. Deze middelen zijn bedoeld om het onderwijs een mooie kwaliteitsimpuls te geven. Van hybride onderwijs tot communityvorming en binding, dit is hoe jij als student profiteert van deze Kwaliteitsafspraken.
Studeren aan de Open Universiteit, op afstand, betekent niet dat je er alleen voor staat. Jij maakt deel uit van een grote academische community van medestudenten, alumni en docenten. Er zijn al veel initiatieven om deze community te stimuleren. Toch is hij niet voor iedereen even dichtbij. ‘Veel studenten zouden het heel fijn vinden om meer gelijkgestemden om zich heen te hebben’, zeggen Femke Nijland en Ivonne Lipsch van het themateam Communityvorming en binding. ‘Wij gaan het makkelijk maken om die mensen te vinden en ontmoeten. Zowel online als offline.’
Femke Nijland
Behoefte aan maatjes
Universitair docent Femke Nijland is expert op het gebied van sociaal leren. Ze zit in een onderzoeksgroep die zich hiermee bezighoudt en is projectleider Communityvorming en binding. ‘Met subsidie vanuit Kwaliteitsafspraken grijpen we iedere kans aan om dit OU-breed te stimuleren en faciliteren’, vertelt ze enthousiast. ‘In de afgelopen periode voerden we gesprekken met studenten, alumni, docenten en ondersteunend personeel. Veel studenten hebben behoefte aan maatjes die in dezelfde studiefase zitten, aan wie ze feedback of hulp kunnen vragen. Maar ook aan laagdrempelig contact met docenten om over vakinhoud te praten. Andersom vinden docenten het fijn om hun studenten vaker te spreken en vragen te beantwoorden. Uit onderzoek blijkt dat een rijk netwerk, dat bestaat uit waardevolle en diverse contacten, studenten motiveert en hun academische vaardigheden verbetert. En niet alleen dat: een rijk netwerk helpt ook om de studie vol te houden en succesvol af te maken.’
‘Geen hek maar een poort‘
Er zijn al allerlei informele groepen waarin studenten elkaar ontmoeten en vragen kunnen stellen. Denk aan Facebook, Instagram, Discord, Whatsapp en de levendige studentenverenigingen. ‘Het is goed dat die groepen er zijn’, vindt Femke. ‘Maar vaak ontdekken studenten ze pas als ze al een tijdje bij ons studeren. Als het contact er eenmaal is, zijn mensen vaak zelf in staat om een community te vormen. Wat wij als themateam gaan doen, is hindernissen wegnemen. Zodat voor alle studenten duidelijk is hoe ze gelijkgestemden kunnen vinden en duurzaam contact onderhouden. Waar nu nog een hek staat, willen wij een toegangspoort. Zodat wie dat wil en leuk vindt, heel gemakkelijk in gesprek komt met medestudenten, alumni, docenten en studieadviseurs.’
‘Belangrijk dat iedere student aansluiting kan vinden’
Wat zoek jij in een community?
Heb je goede ideeën of wil je een keer meedoen aan een pilot? Femke en Ivonne horen het graag, via: femke.nijland@ou.nl of ivonne.lipsch@ou.nl.
Makkelijke toegang, voor wie het wil
‘Voor wie het wil, dat is belangrijk’, zegt onderwijskundige Ivonne Lipsch van het Expertisecentrum Onderwijs. ‘Ik ken de Open Universiteit ook als student, ik ben alumna. Én ik zit in de klankbordgroep Diversiteit en Inclusie. Daar hoor ik ook andere wensen. Er zijn studenten die niet goed kunnen deelnemen aan bijeenkomsten. Denk aan studenten met autisme of topsporters die weinig tijd hebben.’ ‘Meepraten en kennis uitwisselen in de community is altijd vrijwillig’, benadrukt ook Femke. ‘In alles wat we ontwikkelen vertrekken we dan ook vanuit dat principe.’
‘Combinatie van on- en offline is het mooist‘
Voor docenten is het themateam bezig een waaier aan werkvormen te creëren. ‘We verzamelen good practices op het gebied van communityvorming’, legt Ivonne uit. ‘Die zijn er veel binnen de Open Universiteit, en ook in de wetenschappelijke literatuur. Het idee is elkaar daarmee te inspireren. Daarnaast kijken we of er in de nieuwe online leeromgeving Brightspace meer fora mogelijk zijn. Niet alleen op cursusniveau, maar ook op studie-, faculteits- en OU-niveau. We zijn bezig een ‘serious game’ te ontwikkelen waarin iedereen binnen de Open Universiteit elkaar op een geinige manier kan leren kennen. En we stimuleren afspreken en samen studeren in de studiecentra. Want contact leggen gaat makkelijker als je elkaar al eens gezien hebt.’
Heb je de eerdere artikelen over de Kwaliteitsafspraken gemist?
Lees ze hier: