Petra Koorn (46) studeerde zang aan het Prins Claus conservatorium in Groningen, waarna ze voor de klas ging in het voortgezet onderwijs. Hier kwam ze erachter dat haar hart bij het onderwijs lag en rondde aan het conservatorium een tweede studie af: docent muziek. Nu is ze al 19 jaar werkzaam als docent muziek, schoolopleider en docent coach in het voortgezet onderwijs. Gaandeweg echter miste ze de theoretische verdieping in het onderwijs: ‘waarom doe ik eigenlijk wat ik doe en op welke manier leren mijn leerlingen daar het meeste van?’ Via de lerarenbeurs schreef ze zich in voor het schakelprogramma onderwijswetenschappen en vervolgens heeft ze nu haar master onderwijswetenschappen cum laude afgerond. Gefeliciteerd!


Achter de plusjes lees haar persoonlijke verhaal.


Samenvatting thesis
Hoe Beïnvloedt een Groeimindset Cognitieve Belasting en Leer
prestaties?

Al tientallen jaren wordt er onderzoek gedaan naar waarom sommige studenten beter presteren dan andere, terwijl hun intelligentieniveau gelijk is. Staat ons intellectuele vermogen om te kunnen presteren in de sterren geschreven of is het iets dat ontwikkeld kan worden door hard werken en het aanleren van de juiste strategieën? Carol Dweck stelt met haar social-cognitive model of achievement motivation dat men intelligentie kan beschouwen als iets dat aangeboren en onveranderlijk is (een fixed mindset), of als iets dat kan groeien en ontwikkelen (growth mindset). Meerdere onderzoeken claimen dat het aannemen van een growth mindset leidt tot meer motivatie en betere leerprestaties. Echter, empirische ondersteuning hiervoor blijft tot op heden inconsistent. De fundamentele vraag blijft dan ook hoe de motivatie van studenten kan worden verhoogd zodat zij tot betere leerprestaties komen. Hoewel zowel motivatie als cognitieve belasting (de manier waarop onze geheugenfuncties worden belast tijdens het leren) belangrijke voorspellers zijn van leren, is er nog maar weinig onderzoek gedaan naar de relatie tussen motivatieprocessen en cognitieve belasting. Daarom hebben wij het effect van een geïnduceerde growth mindset op motivatie, cognitieve belasting en leerprestaties van studenten onderzocht. Ons experiment heeft aangetoond hoe motivatie de cognitieve belasting en leerprestaties tijdens het uitvoeren van een leertaak positief beïnvloedt en is een eerste, belangrijke stap in een bijdrage aan de verdere ontrafeling en betekenis van de rol van motivatie in de cognitieve belasting theorie.

Uitreikingen getuigschriften

BACHELOR

  • Vrijdag 6 maart 2020, Congrescentrum Zonheuvel, Doorn
  • Vrijdag 26 juni 2020, plaats wordt nog bekend gemaakt
  • Vrijdag 6 november 2020, plaats wordt nog bekend gemaakt

MASTER

  • Vrijdag 15 mei 2020, plaats wordt nog bekend gemaakt
  • Vrijdag 2 oktober 2020, plaats wordt nog bekend gemaakt

‘Naast mijn werk deze studie gedaan uit intellectuele nieuwsgierigheid naar mensen en gedrag’

- Inge Speijers -

Bekijk de foto's van de uitreiking op
24 januari in Doorn

Foto's uitreikingen en scriptie met lof: Jeroen Schaaphok Fotografie

Wil je foto’s nabestellen, neem dan rechtsreeks contact op met Jeroen Schaaphok Fotografie via info@jeroenschaaphok.com of 06 40 26 08 53.

Vanaf 2020 worden niet meer alle namen van afgestudeerden in Modulair gepubliceerd, maar zijn deze terug te vinden op onze website. Tot nu staan zijn de afgestudeerden t/m december 2019 in het overzicht. Dit overzicht zal tweemaandelijks bijgewerkt worden.

Bekijk hier al onze afgestudeerden.

We zijn elke keer weer ontzettend trots op alle #OUtoppers!