modulair
Rubriek: Kwaliteitsafspraken
Leestijd: 2 min | Tekst: Martine Boutz | Fotografie: Vivian Rompelberg
Kwaliteitsafspraken - deel 7
Faculteiten focussen op beter begeleiden
07
De Open Universiteit ontvangt tussen 2019 en 2024 extra kwaliteitsmiddelen van de overheid, die voortkomen uit de afschaffing van de basisbeurs. Deze middelen zijn bedoeld om het onderwijs een mooie kwaliteitsimpuls te geven. Van hybride onderwijs tot communityvorming en binding, dit is hoe jij als student profiteert van deze Kwaliteitsafspraken.
Faculteiten krijgen de vrije hand om vanuit het programma Kwaliteitsafspraken projecten op te zetten die leiden tot meer studiesucces. Diverse faculteiten focussen daarbij op het verbeteren van de begeleiding. Managementwetenschappen bijvoorbeeld, ontwikkelde met dit doel de ‘bootcamp’ en ‘thesisaccelerator’. Rechtswetenschappen zag de inzet van student-assistenten als dé manier om de begeleiding te verbeteren: ‘In 2019 was de begeleiding één van de grote knelpunten bij ons. In de Nationale Studenten Enquête (NSE) scoorden we op dit punt heel laag. Nu, met een goed werkende poule van student-assistenten, staan we met een hoge studenttevredenheid weer op nummer één!’ Wij spraken met collega’s Ria Slegers en Paul Ghijsen over drie projecten.
Student én assistent
‘Rechtswetenschappen zet de student-assistenten in op cursussen die ze zelf al gedaan hebben’, legt coördinator onderwijs Ria Slegers uit. Derdejaars bachelorstudenten begeleiden bijvoorbeeld discussiegroepen in leerjaar 2. Goede assistenten, die hoog genoeg boven de stof staan, denken ook mee over cursusvernieuwing of leuke casussen. ‘Het zijn veelal derdejaars bachelorstudenten en masterstudenten’, vertelt Ria. ‘Maar soms melden studenten zich ook al eerder. We hebben aan het project zelfs al enkele hele goeie collega’s overgehouden: student-assistenten die hier nu docent zijn.’ De meeste student-assistenten vinden hun bijbaan leuk en waardevol. Ria: ‘Ik hoor vaak dat het voor verdieping zorgt, voor het beter kunnen toepassen van de theorie op de praktijk.’ Ook de begeleide medestudenten zijn tevreden. ‘Klachten over de student-assistenten zijn er bijna nooit. Ze krijgen begeleiding en volgen enkele mini-cursussen vooraf. En weten ze een keer iets niet? Dan is de afspraak dat ze eerst navraag doen bij de docent. Als een student-assistent je iets vertelt, kun je er daarom van uitgaan dat het ook klopt.’
‘De meeste student-assistenten vinden hun bijbaan leuk en waardevol’
Persoonlijke aandacht
‘Zijn geduld, praktische tips en persoonlijke aandacht hebben mij enorm geholpen. Paul is mij blijven motiveren, ook wanneer ik het allemaal niet meer zag zitten’, zegt een enorm dankbare Handren Tahir. Dankzij de thesisaccelerator – persoonlijke begeleiding op maat – heeft hij sinds 9 maart zijn master Management op zak. Universitair hoofddocent en coördinator onderwijs Paul Ghijsen was zijn begeleider: ‘Sommige studenten lukt het door persoonlijke omstandigheden niet om zelfstandig alle stappen van het afstudeertraject te doorlopen. Bijvoorbeeld omdat ze naast de studie een drukke baan hebben, zoals Handren. Als communicatie en het schrijven van een scriptie in een andere taal dan je moedertaal dan ook nog lastig blijkt, is het enorm fijn als je wat extra hulp en/of tijd krijgt. Daarvoor is de thesisaccelerator bedacht. Op dit moment doen 20 studenten mee aan het project. Mijn collega Daniel Kooistra en ik begeleiden ze. We zoeken uit wat hun hulpvraag is en proberen drempels voor ze weg te halen. Zodat het ze tóch lukt om hun scriptie af te maken. Het project is een groot succes. Voor de faculteit én de studenten zelf. Het is heel mooi om te zien hoe ze, dankzij wat extra aandacht, groeien.’
Bootcamp
Het idee achter de bootcamp is: groepen beter begeleiden, door ze ‘timely information’ te geven. ‘Hbo-studenten die bij ons een master doen, hebben vaak een premaster nodig’, legt Paul Ghijsen uit. ‘Daarin leren ze over onderzoeksmethodieken en -technieken. Dat is kennis die ze bij hun afstuderen pas nodig hebben: 1,5 tot 2 jaar later. Bij veel studenten is de kennis dan alweer ver weggezakt. Met de bootcamp onder leiding van Alexander Henkel krijgen ze informatie op het moment dat ze eraan toe zijn. In het tweede jaar van hun master, in de voorbereiden afstuderen fase (VAF), volgen ze workshops die ze in die fase nodig hebben. Zoals een workshop ‘experimental research design’. Vervolgens is er een tweede reeks workshops gericht op de afstudeerfase (AF), waarin de studenten onder meer oefenen met kwantitatieve analyses en kwalitatieve onderzoeksmethodes. Dit doen ze in groepjes in het studiecentrum in Eindhoven, onder begeleiding van ervaren docenten. Zo frissen ze hun kennis van methoden en technieken op én gaan ze die kennis ook direct verdiepen en toepassen.’