modulair
Artikel: ChatGPT
Leestijd: 2 min. | Tekst: Pascal Panis | Fotografie: Fotoarchief Open Universiteit
03
Wat betekent ChatGPT voor de leeromgeving?
Microsoft investeert de komende jaren zo’n tien miljard dollar in de verdere ontwikkeling van de razendpopulaire chatbot ChatGPT. Dit op AI gebaseerde online chatprogramma kan op elk gebied miljoenen vragen beantwoorden, net zoals concurrent Google dat kan. Maar ChatGPT kan ook zelf teksten zoals papers en essays schrijven als je daartoe opdracht geeft. Wat betekent het programma voor de leeromgeving?
Halszka Jarodzka is hoogleraar aan de faculteit Onderwijswetenchappen, Hugo Jonker en Fabian van den Broek zijn docent aan de faculteit Bètawetenschappen binnen de vakgroep Informatica. Wat is hun mening? Halszka: ’In de eerste plaats: ChatGPT is gekomen en is here to stay. Daarom is het niet de vraag of we moeten werken met dit programma, maar hoe we dat het beste kunnen doen. Ik ben daar heel optimistisch over.’
Verspreiding misinformatie
Hugo: ’Ik heb wel een kanttekening. Ik ben het roerend eens met een collega-wetenschapper die stelt dat onze samenleving nog niet volledig klaar is voor ChatGPT. Dit vanwege de risico’s die daaraan zijn verbonden. Zo kun je met het programma misinformatie over Oekraïners verspreiden in Rusland en andere landen. Daartoe hoef je die informatie alleen maar door een vertaalmachine te halen en vervolgens op Twitter te plaatsen.’ Fabian: ’Als die informatie onzinnig is, weet je al snel dat het gaat om fake news. Maar naarmate informatie zinniger klinkt, is het veel moeilijker om die conclusie te trekken.’
Halszka Jarodzka
’ChatGPT is gekomen en is here to stay’
Voordelen van ChatGPT
Halszka: ’Dat neemt niet weg dat ChatGPT heel wat voordelen heeft binnen de leeromgeving. Het programma geeft een korte en duidelijke definitie van een veelheid aan onderwerpen en bijbehorende vaktermen. Het voorziet je bijvoorbeeld ook van een goede werkstuktitel of het splitst een overkoepelende onderzoeksvraag in deelvragen. Verder kan ChatGPT structuur aanbrengen in teksten en samenvattingen maken. Hetzelfde geldt voor spellingondersteuning en hulp bij het schrijven van academische teksten. En dat allemaal in verschillende talen.’ Hugo: ’Je wordt als student mede beoordeeld op de kwaliteit van je academische uitdrukkingsniveau. Afstudeerders voor wie dit een zwak punt is, kunnen met ChatGPT al snel een vol punt extra verdienen.’
Hugo Jonker
’Afstudeerders voor wie het academische uitdrukkingsniveau een zwak punt is, kunnen met ChatGPT al snel een vol punt extra verdienen’
Schrijfopdrachten tegen het licht houden
Hoe voorkom je dat studenten plagiaat plegen door AI-teksten klakkeloos over te nemen? Fabian: ’Wat is plagiaat? Want een tekst die afkomstig is van ChatGPT heeft nog niet eerder bestaan. Wel is het zo dat wij als docenten onze huidige schrijfopdrachten wellicht nog eens goed tegen het licht moeten houden. Vooral ook omdat – Halszka zei het al – ChatGPT een blijvertje is en op termijn een vast onderdeel uitmaakt van onder andere tekstverwerkingsprogramma’s.’ Hugo: ’Daar wil ik namens ons alle drie bij opmerken dat we nu onze persoonlijke mening geven. We zijn niet verantwoordelijk voor het OU-beleid hoe met ChatGPT om te gaan. De Open Universiteit gaat daar officiële richtlijnen voor ontwikkelen.’
Fabian van den Broek
’Wat is plagiaat?
Een ChatGPT-tekst heeft nog niet eerder bestaan’
Angstcultuurbenadering
Halszka: ’Die richtlijnen zijn nodig, maar dan hebben we het wel een beetje over een angstcultuurbenadering. Bedenk namelijk dat een student zelf over goede digitale vaardigheden moet beschikken om ChatGPT aan de slag te laten gaan met de juiste informatie. Als daar vervolgens een goede tekst uit voortkomt, vind ik dat prima.’ Hugo: ’Je kunt dat vergelijken met de aanwezigheid van een rekenmachine of een spellingchecker. Studenten maken daar buiten de leeromgeving ook veelvuldig gebruik van in hun dagelijkse leven. Nogmaals: het grote probleem is dat onze samenleving en ChatGPT niet zijn voorbereid op het feit dat iedere flapdrol met een internetverbinding onwaarheden kan verkondigen. Of, erger nog: zich laat betalen door een trollenleger of door een land dat invloed wil uitoefenen in een ander land.’
Basaal begrip
Halszka: ’Daarom is het belangrijk dat meer aandacht wordt besteed aan de vraag of onder meer teksten wel of niet AI-gegenereerd zijn. Zodat iedereen – ook niet-techneuten – straks op zijn minst een basaal begrip heeft van wat echt is en wat niet echt is. Van wat klopt en niet klopt.’ In dat verband nog de opmerking dat ChatGPT-teksten taalkundig niet altijd kloppen. Fabian: ’Dan heb je de Nederlandstalige ChatGPT-4-versie nog niet bestudeerd. Dat heb ik wel gedaan. Conclusie: je moet wel heel hard zoeken om in die versie nog een taalfout aan te treffen.’