modulair
Rubriek: De Student
Leestijd: 3 min | Tekst: Rik Peters | Fotografie: Peter Strelitski
‘Je moet gewoon beginnen!’
02
Gewoon beginnen! Dat lijkt het motto van Thijs Assies (35) uit Arnhem. Hij heeft net de bachelor Informatiekunde afgerond, maar blijft zich betrokken voelen bij de Open Universiteit. ‘Als het begint te kriebelen, dan moet je ervoor gaan!’
‘Yes, ik heb mijn bachelor Informatiekunde!’ lacht Thijs Assies tijdens een interview via Zoom. ‘Dat vak bevindt zich op het snijvlak van Bedrijfskunde en Informatica. Bedrijfskunde onderzoekt hoe je effectief een bedrijf aanstuurt en Informatica onderzoekt hoe technologie precies werkt, maar Informatiekunde combineert die twee dingen echt. De studie gaat eigenlijk over de vraag: hoe kun je informatietechnologie op een nuttige manier gebruiken in je bedrijf? Je bekijkt dus niet alléén het bedrijf of alléén de technologie, maar juist de wisselwerking ertussen. Een heel interessante manier van denken.’
Misschien een voorbeeld? Zeker een voorbeeld! ‘Stel dat je een productiefirma hebt,’ legt Thijs uit. ‘Dan wil je natuurlijk bijhouden welke grondstoffen er gebruikt worden, welke producten er van de band rollen, welke orders er binnenkomen of uitgaan. Om dat allemaal te monitoren, heb je een IT-systeem nodig. Maar hoe zorg je ervoor dat dit systeem aansluit bij je bedrijfsvoering, bij je manier van werken, bij je doelstellingen? Met Informatiekunde leer je hoe je de juiste systemen kunt onderzoeken, ontwerpen en implementeren, zodat ze écht handig zijn voor je bedrijf.’
‘Het gaat om de balans tussen de technologie en het bedrijf’
Thijs kan trouwens uit directe ervaring spreken. ‘Ik combineerde de studie met mijn werk voor spoorwegbeheerder ProRail,’ licht hij toe. ‘Daar ben ik betrokken bij het automatic train operation-programma, gericht op automatisch rijdende treinen. In mijn functie als onderzoeksleider hou ik onder meer in de gaten welke proeven en experimenten we moeten doen. En daarbij heb ik continu te maken met het wíllen inzetten van technologie, maar wel op een manier die past bij de organisatie. Ook dan gaat het dus om de balans tussen de technologie en het bedrijf.’
En dichter bij huis, Thijs? ‘Oké, ook in de studie zelf werd ik met de materie geconfronteerd,’ lacht hij. ‘Aanvankelijk schreef ik me eerst in voor mijn vakken, en plande ik de examens zodra ik de stof beheerste – maar die vrijheid zorgde vaak voor studievertraging. Later schreef ik me daarom bij nieuwe vakken metéén in voor de examens – en die deadlines hielpen me om planningen aan te houden. Ook hier: je hebt de technologie van zelfstudie op afstand, maar je moet wel zorgen dat die aansluit bij je eigen situatie.
‘Je raakt eraan gewend om werk en studie te combineren’
Over die eigen situatie gesproken, hoe verliep de mix van werk en studie? ‘Heel goed!’ antwoordt Thijs meteen. ‘Als je eraan begint, voelt de belasting heel hoog – maar je raakt eraan gewend om werk en studie te combineren. Natuurlijk heb ik ook momenten gehad waarop ik het lesmateriaal uit het raam wilde gooien, hoor. Maar het systeem van de Open Universiteit sluit hier mooi bij aan: dan volgde ik simpelweg een maand of twee geen vakken, om de boel weer op te pakken als het toch opnieuw begon te kriebelen.’
En toch, zoals een alumnus Informatiekunde weet, geen enkel systeem is helemaal perfect. ‘Bij de Open Universiteit vond ik het soms wel lastig om het juiste studiepad te vinden,’ zegt Thijs. ‘Zo heb ik meegemaakt dat ik een bepaald vak wilde volgen, ontdekte dat ik daarvoor eerst een ander vak moest volgen – en vervolgens een halfjaar moest wachten tot dat andere vak werd aangeboden. Ik had me zelf misschien beter in de planning kunnen verdiepen, maar ik denk dat er ook bij de Open Universiteit nog wel ruimte voor verbetering is.’
‘Je redt het heus wel, maar je moet hoe dan ook beginnen’
Heeft Thijs een tip voor studenten of aspirant-studenten? ‘Gewoon beginnen,’ lacht hij. ‘En dan stapje voor stapje gaan. Ik merkte dat zelf: wanneer ik nadacht over de hele studie, dan zonk de moed me soms in de schoenen; maar wanneer ik nadacht over dat ene vak dat voor me lag, dan werd het traject overzichtelijker. Ik volgde één of twee vakken per keer en heb daardoor ongeveer negen jaar over de opleiding gedaan… en dat kan gewoon. Je redt het heus wel, maar je moet hoe dan ook beginnen.’
Thijs volgt zijn eigen advies trouwens ook op. ‘Vorig jaar september ben ik gestart met een acteursopleiding!’ zegt hij stralend. ‘Toneelspelen heeft me altijd getrokken, en nu heb ik eindelijk besloten de stoute schoenen aan te trekken er het gewoon te doen. Het is een algemene acteursopleiding bij Theaterschool De Trap in Amsterdam, waar ik word opgeleid tot een allround acteur voor het theatervak. Ik heb lang getwijfeld voor ik die stap durfde te zetten, maar nu vind ik acteren echt geweldig. Ook hier weer: je moet dus gewoon beginnen!’
Hoewel Thijs zijn studie heeft afgerond, is hij nog lang niet klaar met de Open Universiteit. Niet alleen gaf hij afgelopen april een introductiepraatje op de open dag, maar hij heeft zich inmiddels ook ingeschreven voor de master Business process management and IT, een logisch vervolg op de bachelor Informatiekunde. ‘Toen ik mijn diploma had, was ik helemaal klaar met studeren,’ lacht Thijs met grote ogen. ‘Maar twee maanden later was dat gevoel alweer gezakt. Er begon opnieuw iets te kriebelen, en dan moet je er gewoon voor gaan, toch?’