'Ik kijk nu anders naar situaties en dat leidt niet alleen persoonlijk, maar ook in mijn werk tot groei'
STUDENT
Robert Ruisaard
Leestijd: 2 minuten
Tekst: Irene van Wesel
Beeld: Peter Strelitski
Robert Ruisaard uit Rotterdam begon twee jaar geleden aan de premaster voor de masteropleiding Advanced Studies in Management (ASM). Inmiddels is hij gestart met afstuderen binnen de elective Strategie & Innovatie. Dat zijn studie alle weekenden opslokt, neemt Robert voor lief.
Waarom koos je voor deze studie?
Ik ben werkzaam bij de Hogeschool Rotterdam als docent bij de opleiding Commerciële Economie, Creative Marketing & Sales. Naast mijn lesgevende taak neem ik deel aan een innovatieproject bij de Hogeschool om het hoger beroepsonderwijs verder te ontwikkelen. Mede om die reden heb ik voor de elective Strategie & Innovatie gekozen. Dat ik dit vakgebied erg interessant vind speelt natuurlijk ook een belangrijke rol.
Heb je iets op moeten geven voor je studie?
Aan de start van mijn opleiding werkte ik naast mijn baan nog parttime als jeugdvoetbaltrainer. Daar waren mijn weekenden mee gevuld. Met verre uitwedstrijden nam ik het leeswerk mee in de bus. Ik merkte echter al snel dat dit iets teveel was. Mijn werk als jeugdvoetbaltrainer heb ik daarom laten schieten. Nu spendeer ik mijn zaterdagochtenden het liefst in mijn favoriete koffiebar in Rotterdam. Het leeswerk neem ik daar mee naartoe. Een masterstudie naast je werk vraagt veel van je, daar heb ik mijn weekenden voor opgeofferd. Dat heeft invloed op mijn sociale leven, maar ik weet dat dit tijdelijk is. En uiteindelijk levert de studie ook veel op: ik kijk nu anders naar situaties en dat leidt niet alleen persoonlijk, maar ook in mijn werk tot groei.
Verandering
'Nu spendeer ik mijn zaterdag-ochtenden het liefst in mijn favoriete koffiebar in Rotterdam. Het leeswerk neem ik daar mee naartoe'
Dat heeft invloed op mijn sociale leven, maar ik weet dat dit tijdelijk is. En uiteindelijk levert de studie ook veel op
Wat vind je leuk aan studeren bij de Open Universiteit?
Wat ik fijn vind aan de Open Universiteit is dat de verantwoordelijkheid vooral bij jezelf ligt. Doordat de cursussen in de masteropleiding met name online worden aangeboden, ben ik vrij om dit op mijn manier in te vullen. Zolang ik maar de deadline haal elke week. Die deadline voelt aan de ene kant als druk, maar aan de andere kant is het een stok achter de deur. Wat goed werkt, is dat ik samen met een studiegenoot aan de wekelijkse opdrachten kan werken. Daardoor sta ik er nooit alleen voor. Tijdens de bijeenkomsten bespreek je de opdrachten en hoor je hoe anderen vanuit hun discipline naar zo’n opdracht hebben gekeken. Dat geeft interessante inzichten en ik ervaar dit als erg leerzaam.
Met wie had je het meeste contact?
Ik had het meeste contact met de medestudent waar je een duo mee vormt tijdens de cursussen in de masterfase. Ik vond het belangrijk om goed contact te hebben. We blokten daarom wekelijks ruimte in onze agenda’s om de uitwerkingen van de opdrachten te bespreken. Het is goed om elkaars perspectief mee te krijgen en deze met een bak koffie te bespreken. Wanneer je niet helemaal op een lijn zit met elkaar levert dat interessante discussies op. Vooral als we beiden koppig bij ons punt bleven.
Leidde dat weleens tot problemen?
Het gebeurde een keer dat we tijdens een bijeenkomst onze resultaten moesten presenteren, maar het niet eens waren over de uitwerkingen. Uiteindelijk stonden we zo beiden ons eigen perspectief te presenteren. Die onenigheid heeft er wel toe geleid dat onze samenwerking verbeterde en een goede discussie geeft uiteindelijk betere uitwerkingen. Onze samenwerking heeft vanaf de premaster tot aan de elective geduurd, daarna scheidden onze wegen omdat we een andere richting kozen.
'Onenigheid heeft er wel toe geleid dat onze samenwerking verbeterde en een goede discussie geeft uiteindelijk betere uitwerkingen'
Wat zou de Open Universiteit nog kunnen verbeteren?
Het online programma dat wordt aangeboden maakte me nieuwsgierig en zorgde voor verdieping. Soms zijn er echter ook onderwerpen waar je zelf wat minder over weet en dan zijn de inzichten van andere studenten best waardevol. Naast het samenwerken aan opdrachten met een studiegenoot, zou een discussie met anderen binnen de cursusgroep interessant zijn. Door dit te faciliteren kun je de binding van de studiegroep versterken en wellicht een hogere kwaliteit bereiken in de opdrachtuitwerkingen. Vaak vonden deze discussies pas plaats bij de fysieke bijeenkomsten. Mijn uitwerkingen waren dan al ingeleverd, terwijl ik door de andere cursisten, met een andere discipline, tot hele nieuwe inzichten kwam.