EN VERDER...
Innovatie op andere vakgebieden
Leestijd: 3 minuten
Naast de ontwikkelingen op het gebied van onderwijsinnovatie zijn er natuurlijk ook interessante initiatieven bij onze faculteiten. We vroegen een aantal hoogleraren en docenten naar hun passie.
Dr. Hans Hummel en Jeroen Storm, projectcoördinatoren TYCON
'Voor de bouwsector ontwikkelden we 12 mini-games over ondernemerschap. Spelers groeien van start-up uit tot een 'Tycoon-structor'. Via goed doordachte scenario's ervaren ze actief met complexe uitdagingen uit de dagelijkse bouwwereld om te gaan. Deze games zijn daarmee weer een paradepaardje van actief innovatief onlineonderwijs vanuit de OU geworden.'
'De student krijgt zo een unieke inkijk in de werking van het strafrecht in de praktijk'
Sven Brinkhoff, Hoogleraar straf(proces)recht
'Met een team van enthousiaste inhouds- en onderwijsdeskundigen is de serious game 'De Aanslag' in het mastervak De strafrechtelijke aanpak van terrorisme ontwikkeld. Het waardevolle aan deze game is dat de student vanuit verschillende rollen (officier van justitie, advocaat en rechter) aan de slag gaat met een realistisch terrorisme-zaak en vanuit die rol ook beslissingen moet nemen. De masterstudent krijgt zo, vanuit een wetenschappelijk perspectief, een unieke inkijk in de werking van het strafrecht in de praktijk. unieke inkijk in de werking van het strafrecht in de praktijk."
Marjolein Caniëls, hoogleraar Organizational Learning
'Innovatief onderzoek naar energie en uitputting op het werk laat het volgende zien. Een organisatieklimaat gericht persoonlijke groei vervult drie basisbehoeften: de behoefte aan autonomie, relaties en vaardigheden. Een prestatieklimaat daarentegen heeft een negatieve invloed op deze drie basisbehoeften. Het vervullen van de basisbehoeften leidt vervolgens tot meer energie en minder emotionele uitputting op het werk.'
'Groene IT zorgt voor het verlagen van de milieu-impact van IT'