modulair
Rubriek: Kwaliteitsafspraken
Leestijd: 2 min | Tekst: Martine Boutz | Fotografie: Vivian Rompelberg
Kwaliteitsafspraken - deel 6
Activering onderwijs en communityvorming voor meer studiesucces
08
De Open Universiteit ontvangt tussen 2019 en 2024 extra kwaliteitsmiddelen van de overheid, die voortkomen uit de afschaffing van de basisbeurs. Deze middelen zijn bedoeld om het onderwijs een mooie kwaliteitsimpuls te geven. Van hybride onderwijs tot communityvorming en binding, dit is hoe jij als student profiteert van deze Kwaliteitsafspraken.
De Kwaliteitsafspraken zijn gemaakt voor vijf jaar en imiddels zijn we halverwege de rit. We zetten de extra middelen volledig in om studiesucces te vergroten en docenten te faciliteren. Afgelopen twee jaar is de focus van het programma verschoven naar twee grote thema’s die hiervoor belangrijk zijn: het activerend maken van ons online onderwijs en communityvorming tussen studenten, docenten en alumni.. Die thema’s pakken we nu OU-breed op.
Goed op weg
‘Jullie hebben goed grip op wat jullie doen’, concludeerde OCW bij de ‘midterm review’ in 2022. Daar zijn programmamanagers Emilie Hilbers en Martijn Nijwenig blij mee: ‘Grip houden is belangrijk. Want dit is één van de grootste programma’s binnen de Open Universiteit, met inmiddels een jaarlijks budget van ruim twee miljoen euro. Dat geld willen we goed besteden. Vandaar dat we continu kijken: wat zijn de meest relevante issues en wat kunnen we op die gebieden realiseren?’
Studenten betrekken
‘We willen dynamisch in kunnen spelen op veranderende omstandigheden en behoeften’, legt Martijn uit. ‘Daarom maken we waar mogelijk gebruik van de Agile-methodiek. Agile betekent letterlijk wendbaar- of lenigheid. Bij deze manier van projectmanagement betrek je nadrukkelijk de gebruikers, zoals studenten en docenten. Met kleine stapjes of ‘sprints’ zet je samen een ontwikkeling voort. Door gewoon maar ergens te beginnen. Bijvoorbeeld met de vorming van een mooie community. Wat kunnen we, door de juiste mensen met elkaar te verbinden, in een week of drie creëren? En wat in de drie weken daarna en daarna? Om vervolgens te kijken: hoe valt de ingezette ontwikkeling, wat vinden bijvoorbeeld studenten ervan?’
‘Ook medezeggenschap speelt vanaf het begin een essentiële rol’, vult Emilie aan. ‘Onze ondernemings- en studentenraad kijken voortdurend met ons mee of we met de uitvoering van de Kwaliteitsafspraken wel de goede richting opgaan. Wij denken dat dat bijdraagt aan de kwaliteit van ons onderwijs, in het belang van docenten en studenten.’

Emilie Hilbers
‘Onze ondernemings- en studentenraad kijken voortdurend met ons mee of we met de uitvoering van de Kwaliteitsafspraken wel de goede richting opgaan’

Martijn Nijwenig
Iedere faculteit maakt eigen keuzes
‘Studenten zijn over het algemeen (heel) tevreden over ons online onderwijs’, weet Emilie. ‘Maar het zou activerender, meer interactief, mogen zijn. Daarnaast geven veel studenten aan behoefte te hebben aan meer contact met andere studenten of docenten, bijvoorbeeld om samen te studeren of ervaringen uit te wisselen. Zowel activering als communityvorming vragen vanuit ons onderwijsmodel meer aandacht. Ze dragen bij aan studiesucces. Deze thema’s geven de faculteiten een perspectief: daar gaan we aan werken! Ze krijgen de vrijheid om dat op hun eigen manier te doen. Om activiteiten te ontwikkelen die hun specifieke onderwijs sterker maken. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze daarin slagen. Iedere faculteit is er op haar eigen manier mee bezig.’
Verbindingen leggen om geheel te versterken
Martijn verwacht in 2023 ook meer samenhang tussen de verschillende faculteiten te gaan zien: ‘Meerdere faculteiten willen bijvoorbeeld de academische vaardigheden verbeteren, zoals het schrijven van papers.’ Emilie: ‘Ons Expertisecentrum Onderwijs heeft de taak die vergelijkbare initiatieven en vragen uit de organisatie met elkaar te verbinden. Zodat we over faculteiten heen een goed georganiseerde professionele leeromgeving kunnen inrichten. En docenten van online informatie te voorzien over hoe ze hun onderwijs activerender kunnen maken.’
In volgende artikelen in Modulair lees je meer over hoe de verschillende thema’s concreet vorm krijgen, in projecten en bij de verschillende faculteiten.