modulair
Rubriek: De leerstoel
Leestijd: 2 min | Tekst: Ingrid Beckers | Fotografie: Laurent Stevens
DE LEERSTOEL
05
Arbeidskrapte dwingt werkgevers anders te denken
Titels van leerstoelen spreken niet altijd meteen voor zich. Wij spraken Bijzonder hoogleraar Jol Stoffers over zijn leeropdracht: Employability in de context van een innovatieve en lerende regio aan de faculteit Managementwetenschappen.
Inzetbaarheid in de context van een innovatieve en lerende regio. Vertel…
‘Mijn onderzoek richt op de vraag: hoe zorgen we dat mensen een leven lang inzetbaar blijven op de arbeidsmarkt? Dat vergt grote inspanning van het individu. Maar ook werkgevers en onderwijs- en overheidsinstellingen kunnen samenwerken aan oplossingen voor de arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld door in de regio met elkaar te kijken: in welke sector komen we tekort, welke omscholing hoort daarbij? En werknemers gelegenheid bieden om over te stappen, bijvoorbeeld van de financiële sector naar het onderwijs.’
Maar elke sector schreeuwt toch om personeel?
‘Klopt. Tegelijkertijd is er ook potentieel. In Nederland staan een miljoen mensen langs de kant. Een derde van het onbenut arbeidspotentieel bestaat uit jongeren die het niet gemakkelijk hebben. De uitdaging is om deze groep duurzaam aan het werk te krijgen.’
Dat gaat niet vanzelf via de HR-afdeling
‘Met traditionele werving via functieprofielen en om- of bijscholing kom je er niet. Deze mensen hebben veel hulp nodig. Gemeenten, opleidingsinstituten en bedrijven moeten anders denken en maatwerktrajecten aanbieden.’
Zoals?
‘Persoonlijke werkend-leren programma’s. Werkgevers zullen op individueel niveau moeten kijken wat iemand met bepaalde kwaliteiten kan betekenen. De tijd dat je als bedrijf een schaap met vijf poten kon eisen is voorbij. Banen worden meer ontrafeld en in twee, drie stukjes opgedeeld. Denk aan de Helpdesk van een ICT-bedrijf: de een staat de klant netjes te woord, een ander lost de technische kant van de vraag op.’

Alleen dat doen waar je goed in bent, is dat het nieuwe credo?
‘Ja, en door krapte op de arbeidsmarkt komen werkgevers in beweging. Voor onderzoekers is het een mooie tijd om kennis te genereren. De bereidheid om mee te werken aan oplossingen is enorm. In de medisch logistieke sector slaan bedrijven en opleidingsinstituten de handen ineen om mensen bij te scholen en een carrière aan te bieden over organisaties heen. Iemand kan beginnen als medewerker logistiek bij de ene organisatie en eindigen als teamleider bij een ander bedrijf. Het is zonde als je je talent niet kunt ontplooien vanwege een rigide functiestructuur. Andersom dragen mensen met adequate competenties bij aan het succes van organisaties en aan een innovatieve en lerende regio.’
Benieuwd naar de overige (bijzondere) leerstoelen?
Neem een kijkje op onze website www.ou.nl/leerstoelen
Hier vind je ook informatie over de UNESCO-leerstoelen!