modulair
Rubriek: Kwaliteitsafspraken
Leestijd: 2 min | Tekst: Martine Boutz
Kwaliteitsafspraken - deel 5
Feedback helpt je vooruit
07
De Open Universiteit ontvangt tussen 2019 en 2024 extra kwaliteitsmiddelen van de overheid, die voortkomen uit de afschaffing van de basisbeurs. Deze middelen zijn bedoeld om het onderwijs een mooie kwaliteitsimpuls te geven. Van hybride onderwijs tot communityvorming en binding, dit is hoe jij als student profiteert van deze Kwaliteitsafspraken.
Feedback is één van de effectiefste interventies in het onderwijs’, zegt onderwijskundige Ivonne Lipsch. ‘De Open Universiteit hecht er groot belang aan.’ Vandaar dat met subsidie vanuit Kwaliteitsafspraken het project Feedback is gestart. Ook onderwijsadviseur Juul Coumans zit in het projectteam: ‘Vanwege ons afstandsonderwijs is feedback op essays, werkstukken, scripties en presentaties vaak dé manier voor docenten en studenten om contact met elkaar hebben. Studenten vinden het fijn en waardevol om feedback te krijgen. Maar uit de literatuur weten we dat het nog effectiever kan. Door meer naar een (feedback)dialoog te gaan.’
Beleid, tooling en professionalisering
Dat vraagt van zowel studenten als docenten een andere manier van omgaan met feedback. ‘Vandaar dat professionalisering en kennisdeling één van de drie aspecten is waar we binnen het project op focussen’ vertelt Ivonne. ‘Er komt een inspiratiegids voor docenten met good practices op feedbackgebied. Daarnaast is een visiedocument gemaakt en gaan we aan de slag met tooling.’ ‘Brightspace biedt meer mogelijkheden dan yOUlearn’, denkt Juul. ‘Maar pas nu we weten dat we met deze digitale leer- en werkomgeving en toetssoftware ANS gaan werken, kunnen we gaan kijken hoe we deze tools optimaal kunnen inzetten als het om feedback gaat.’
Wat is bewezen effectief?
Het visiedocument is de basis voor het verder vormgeven van de feedbackpraktijk binnen de Open Universiteit. Ivonne: ‘Daarvoor zijn we eerst in de wetenschappelijke literatuur gedoken: wat is er bekend over feedback, wat is bewezen effectief?’ ‘Daarnaast hebben we bachelor-, premaster en masterstudenten bevraagd via focusgroepen en docenten via een vragenlijst’, vult Juul aan. ‘Hoe denken zij over feedback? Wat ervaren ze als prettig en wat niet?’ Dat verschilt nogal.
‘De één waardeert kort en krachtig, de ander vindt dat bot’
Verwachtingen duidelijk maken
‘Het is belangrijk dat het doel en de kwaliteitsverwachtingen duidelijk zijn’, zegt Juul. Ivonne geeft een voorbeeld om dat uit te leggen: ‘Een student uit ons onderzoek wist niet goed hoe hij moest refereren en deed dat in zijn werkstuk op verschillende manieren. Met de verwachting dat de docent daar feedback op zou geven. Dat gebeurde niet. Want refereren was geen leerdoel van die cursus en de student had niet om feedback daarop gevraagd. Voor de student was dit frustrerend. Terwijl de docent denkt: ik heb toch feedback gegeven over hoe goed de student op weg is naar zijn leerdoel?’
Heb je de eerdere artikelen over de Kwaliteitsafspraken gemist?
Lees ze hier:
Feedbackgeletterdheid
Het projectteam wil toe naar feedbackgeletterdheid van docenten en studenten. ‘Voor studenten denken we bijvoorbeeld aan een feedbackportfolio. Zodat je ontvangen feedback meeneemt van vak naar vak en kunt (laten) zien wat je ermee deed en van leerde.’ Daarnaast gaan ze het actief vragen om feedback, aan docenten én medestudenten, stimuleren. ‘Als we het goed inrichten, gaan studenten ook peer feedback (van medestudenten) als waardevol ervaren’, denkt Ivonne. ‘Het gaat daarbij vooral om de feedback die jij gééft. Die moet je goed kunnen onderbouwen. Als je elkaar feedback geeft en laat zien wat je ermee doet en waarom, ontwikkel je belangrijke vaardigheden. Of je nu een carrière in het bedrijfsleven wilt of in de wetenschap. Het is heel handig als je effectieve feedback kunt geven én ervoor open staat die te krijgen.’