modulair
Artikel: Master Gezondheidswetenschappen
Leestijd: 2 min. | Tekst: Rik Peters
Master Gezondheidswetenschappen startte in september 2021
Hoe bevalt de studie tot nu toe?
03
Hoe werk jij aan een betere gezondheid en een betere gezondheidszorg? Die vraag staat centraal in de master Gezondheidswetenschappen, de nieuwe opleiding die in september 2021 startte aan de Open Universiteit. Modulair sprak met twee studenten van de eerste lichting: hoe werken zíj aan een betere gezondheid en een betere gezondheidszorg?
Naam Joëlle van Gent (28)
Woonplaats Rotterdam
Baan coördinerend verpleegkundige
Gezinssituatie getrouwd
Hobby’s lezen, culinair koken, ontmoeting
‘Ik ga management-strategieën van mijn eigen ziekenhuis onder de loep nemen’
Wanneer is 2023 voor jou geslaagd?
‘Dat is nogal een vraag! Maar … mijn dag, mijn studie en mijn 2023 zijn geslaagd als ik een bijdrage heb kunnen leveren aan het welzijn van de mensen om me heen – professioneel én persoonlijk.’
‘Ik ben een eerste lichting student, maar ik voel me daardoor geen proefpersoon, hoor! Het is juist leuk, omdat ik actief kan meedenken over de opleiding. In de pre-master bleek het vak Experimenteel onderzoek bijvoorbeeld niet helemaal aan te sluiten bij het kennisniveau van de studenten – en toen we dat aankaartten, werd er meteen een oplossing gezocht. Uiteindelijk volgden we drie extra colleges, om de benodigde achtergrondinformatie te verkrijgen. Daardoor voelde het echt als een studie op maat.
In het dagelijks leven werk ik in een ziekenhuis. Ik ben coördinerend verpleegkundige, wat betekent dat ik samen met mijn teamleider de leiding op de werkvloer heb. Bewust en onbewust kan ik veel lesstof uit de master daar meteen in de praktijk brengen. Sommige patiënten en medewerkers vertonen bijvoorbeeld weerstand tegen nieuwe zorgprojecten – maar nu ik dankzij theoretische gedragsmodellen beter kan analyseren waar die weerstand vandaan komt, is het vaak makkelijker om samen naar een oplossing ervoor te zoeken.
Van de specialisaties binnen de master, Gezondheidsbevordering en Management & Kwaliteitszorg, vind ik de tweede het interessantst. Managementstrategieën, de positionering van organisaties in het veld, marktwerking in de zorg: dat boeit me ontzettend. En als coördinerend verpleegkundige ben ik natuurlijk ook al bezig met die zaken. Voor de studie werk ik momenteel aan een opdracht waarbij ik de managementstrategieën van mijn eigen ziekenhuis onder de loep neem. Ik ben heel benieuwd wat ik daarbij ga ontdekken!
Juist omdat ik een drukke baan heb, past deze flexibele studie goed bij mij. Ik heb wekelijks een vrije dag voor de opleiding, maar moet toch ook vaak in de avonden studeren. Ik vind het heerlijk om dan eventjes achter de computer te kruipen, zonder meteen vijf uur colleges te moeten volgen. Meestal zit ik dan aan de keukentafel met mijn man, want die volgt zelf ook nog een studie. Dat is gezellig en motiverend.
Tips voor aspirant-studenten?
Ik vind het zelf belangrijk om alle mijlpalen te vieren: als je een moeilijk tentamen of een moeilijk vak haalt, mag je jezelf daar best voor belonen. Daarnaast is het aan te raden om rustmomenten in te plannen: je hoeft echt niet altijd met je werk of je studie bezig te zijn, maar moet jezelf ook wat ontspanning gunnen. Voor mij lijkt dat te werken.’
Naam Marjo Broekhuizen (51)
Woonplaats Soest
Baan datamanager oncologie
Gezinssituatie getrouwd, drie zoons
Hobby’s wandelen in de natuur, schilderen
‘Ik kijk uit naar de eerste fysieke bijeenkomst’
Wanneer is 2023 voor jou geslaagd?
‘Mijn jaar is geslaagd als ik netjes bij kan blijven met de studie. Dat is flink doorbijten, met werk, studie én een gezin – maar ik heb goede hoop.’
‘Ik ging studeren omdat ik een nieuwe uitdaging zocht naast mijn werk. Mijn kinderen gingen naar de middelbare school, dus daardoor kreeg ik meer ruimte om aan mezelf te werken. De master heeft twee specialisaties, Gezondheidsbevordering en Management & Kwaliteitszorg, en de eerste heeft mijn voorkeur. Vooral vanwege de focus op e-health en data science, want ik ben nu eenmaal een bèta. Mijn vooropleiding, Medisch beeldvormende en radiotherapeutische technieken, zat ook al in de technische hoek.
De richting Gezondheidsbevordering ligt bovendien in het verlengde van mijn werk. Ik ben datamanager oncologie. Dat houdt in dat ik in diverse ziekenhuizen gegevens verzamel voor allerhande oncologische studies. Erg boeiend, omdat ik daarbij tal van onderzoeken tegenkom: van studies naar prostaat- en borstkanker tot studies naar hersentumoren. Door de praktijk van mijn werk en de theorie van mijn studie denk ik dat zulk onderzoek alleen nog maar belangrijker wordt.
Een voorbeeld? Je ziet dat studies naar nieuwe behandelmethoden vaak erg netjes zijn opgezet, met gescreende patiënten die relatief gezond zijn en weinig medicatie gebruiken – maar in werkelijkheid hebben patiënten natuurlijk vaak meerdere kwalen en meerdere medicijnen. Met zoiets als het elektronisch patiëntendossier wordt het in de toekomst hopelijk mogelijk om veel meer secundaire data te verzamelen over échte mensen in de échte wereld. Dat kan de grip op behandelmethoden echt enorm verbeteren.
Er staan twintig uur per week gepland voor de studie, en ik heb die ook wel nodig. Ik heb dyslectie, wat betekent dat ik teksten goed moet bekijken. Vooral bij tentamens ben ik op mijn hoede: hoe moet ik deze vragen interpreteren? Vanuit mijn werkpraktijk ben ik gewend om opdrachten breed aan te pakken en zo veel mogelijk aspecten erbij te betrekken, maar dat moet je natuurlijk niet doen bij een “simpele” meerkeuzevraag, haha!
Ik krijg veel steun uit het contact met docenten en medestudenten. We hebben elkaar eigenlijk alleen nog digitaal gezien, maar spreken elkaar via de mail en via een appgroep. We helpen elkaar en moedigen elkaar aan. Heel fijn. Maar ik kijk ook wel uit naar de eerste fysieke bijeenkomst hoor. Die is voor volgend jaar gepland, als we in groepjes worden verdeeld voor de rest van de master. Daar heb ik echt zin in!’