8/12
  • Pages
  • Editions
01 Studentenmagazine Modulair
02 Inhoudsopgave
03 Voorwoord
04 Tips voor nieuwkomers
05 De Student Karin Bruinenberg
06 Ambassadrice Saïda Assagraui
07 Brightspace
08 Kwaliteitsafspraken
09 Afgestudeerd
10 Uitreikingen
11 Studentenraad
12 Agenda

modulair

Rubriek: Kwaliteitsafspraken

Leestijd: 2 min | Tekst: Martine Boutz | Fotografie: Marco Smeets

Kwaliteitsafspraken - deel 9

Start en studieverloop voor álle studenten verbeteren

06

De Open Universiteit ontvangt tussen 2019 en 2024 extra kwaliteitsmiddelen van de overheid, die voortkomen uit de afschaffing van de basisbeurs. Deze middelen zijn bedoeld om het onderwijs een mooie kwaliteitsimpuls te geven. Van hybride onderwijs tot communityvorming en binding, dit is hoe jij als student profiteert van deze Kwaliteitsafspraken.

Iedere faculteit versterkt op dit moment het eigen onderwijs met de extra middelen vanuit Kwaliteitsafspraken. Er zijn projecten gericht op het verbeteren van cursusmateriaal, het vergroten van de variatie in onderwijsvormen en meer interactie tussen docenten en studenten. ‘Ze maken studeren leuker, aantrekkelijker en makkelijker’, ziet oud-decaan en voorzitter van de stuurgroep Kwaliteitsafspraken Gerard Mertens. ‘Maar het effect ervan is meestal beperkt tot één bepaalde opleiding, cursus of faculteit. Vanaf 2024 willen we ook grote projecten op gaan pakken die voor álle opleidingen en studenten van belang zijn.’

Gerard Mertens

Oud-decaan en voorzitter van de stuurgroep Kwaliteitsafspraken

Studenten hebben belangrijke stem

Gerard Mertens houdt zich al jaren bezig met onderwijsinnovatie en -kwaliteit. ‘De Kwaliteitsafspraken betekenen op beide gebieden een forse impuls’, zegt hij. ‘Ik kan het belang ervan voor de Open Universiteit alleen maar onderstrepen.’ Hij vindt ook dat er voor studenten de juiste keuzes zijn gemaakt. ‘Verbetervoorstellen zijn steeds aan hen voorgelegd. Studenten hebben een belangrijke stem, via vertegenwoordiging in de stuurgroep en uiteraard de Studentenraad. We luisteren goed naar wat zij belangrijk vinden.’

Samen op hetzelfde studiepad

Vóór 2014 bestond er binnen de Open Universiteit veel vrijheid om je studie te volgen. Starten bijvoorbeeld, kon op ieder willekeurig moment. Gerard Mertens: ‘Deze vrijheid ging vaak ten koste van het studierendement. Onze studenten studeren online en op afstand, veelal naast een baan en druk leven. Dan helpt het als je studie een vast begin- en eindpunt heeft en je met een (peer)groep hetzelfde studiepad volgt, zodat je voor hulp en aanspraak bij andere studenten terechtkunt. Vandaar dat we in ons nieuwe onderwijsmodel gekozen hebben voor meer structuur en een vaste programmering van een groot deel van onze cursussen.’

‘Wij willen studenten aan de voorkant beter adviseren en helpen, zodat ze de juiste keuze kunnen maken’

Activerender en academischer

De voorzitter van de stuurgroep KA wil nog even terugkomen op de wens om komend jaar ook grote, OU-brede projecten op te pakken. Als voorbeeld noemt hij de opzet van een ‘onboardingtraject’. ‘De Open Universiteit kent een hoog uitvalpercentage. Iedere volwassene kan zich inschrijven voor onze bachelorprogramma’s, maar niet iedereen is in staat om een dergelijke studie succesvol te doorlopen (om allerlei redenen). Wij willen daarom studenten aan de voorkant beter adviseren en helpen, zodat ze de juiste keuze kunnen maken.’ De meeste opleidingen kennen al introductiecursussen. Als je die haalt, kun je het niveau aan en past het onderwijsmodel van Open Universiteit bij jou. ‘Het onboardingtraject gaat nog een stap verder. We gaan kijken of we – zonder bewerkelijk EVC-traject – in kaart kunnen brengen wat iemand aan voorkennis heeft. Op basis hiervan zouden we beter en sneller vrijstellingen kunnen geven, waardoor een bachelorprogramma in kortere tijd en met grotere kans op succes te doorlopen is (en dus aantrekkelijker). Bijkomend voordeel is dat wij ons dan kunnen richten op die studenten die zowel de ambitie als de potentie hebben om hun opleiding succesvol af te ronden.’

De juiste studenten 'on board'

Deze verandering, tegelijk met enkele andere initiatieven voor kwaliteitsverbetering, leidde heel duidelijk tot meer studiesucces. ‘Maar het onderwijs zou nog meer activerend en vernieuwend mogen zijn, concludeerden we in 2019.’ Dat viel samen met de start van het programma Kwaliteitsafspraken. Het activerend maken van ons onderwijs en communityvorming zijn nu enkele van de grote thema’s waar we op focussen. Wat we verder nog kunnen doen om ons onderwijs te verbeteren? ‘Sommige programma’s mogen wat academischer zijn’, vindt Gerard Mertens. ‘Onze studenten reflecteren veelal vanuit de praktijk. Ze zoeken handvatten om de opgedane kennis toe te passen. Maar het is ook belangrijk dat ze, los van de praktijk, leren om zelf op de aangeboden theorie te reflecteren.’

‘Studietraject op maat: met het uiteindelijke doel zoveel mogelijk studenten soepel en succesvol naar de eindstreep te brengen’

Gepersonaliseerd aanbod

‘Die studenten willen we vervolgens beter leren kennen en begrijpen, om ze een studietraject op maat aan te kunnen bieden: qua inhoud, tempo, vorm, noem maar op. Daarvoor zullen we in de toekomst (veel) meer gebruik moeten gaan maken van learning analytics. Ook dat is een belangrijk thema, waarvoor we middelen vanuit Kwaliteitsafspraken willen gaan inzetten. Omdat we digitaal onderwijs bieden, kunnen we het studiegedrag heel goed in kaart brengen (uiteraard AGV-proof). Ook daarmee kunnen we ons onderwijs verder verbeteren én de kwaliteit ervan beter monitoren. Met het uiteindelijke doel zoveel mogelijk studenten soepel en succesvol naar de eindstreep te brengen.’

Helaas kan niet alles tegelijk

De ambities zijn groot. Maar helaas kan niet alles tegelijk. Want onze docenten, ICT’ers en het Expertise Centrum Onderwijs zijn ook druk met veel andere zaken. Zoals de overstap van Youlearn naar Brightspace. ‘We proberen daarom de beperkte capaciteit zo efficiënt en effectief mogelijk in te zetten. Kwaliteitsverbetering is een continu en ‘never ending’ proces. Het zit diep verankerd in ons DNA. Dus ook als het KA-programma eind 2024 afloopt, zal kwaliteit hoog op de agenda van onze docenten blijven staan.’

Tekst: Martine Boutz | Fotografie: Marco Smeets

modulair september

06