modulair

Rubriek: Docent van het jaar

Leestijd: 2 min | Tekst: Dominique Knols | Fotografie Maurice Erven

Mario Kieft

Docent van het jaar

07

Tijdens onze Dag van het onderwijs is Mario Kieft uitgeroepen tot OU Docent van het jaar 2024, een jaarlijkse nominatie door studenten. Studenten van alle faculteiten kunnen een stem uitbrengen op hun favoriete docent en daarbij een motivatie achterlaten. De woorden waren weer lovend. In totaal werden acht docenten genomineerd: Eddo Evink (Cultuurwetenschappen), Tim Steenvoorden (Informatica), Vanessa Dirksen (Informatiekunde), Dennis Uit de Weerd (Natuur- en milieuwetenschappen), Femke Nijland (Onderwijswetenschappen), Jenny van Beek (Psychologie), Sophie Naber (Rechtswetenschappen) en Mario Kieft (Managementwetenschappen).

De jury, onder leiding van rector Theo Bastiaens, had de lastige taak om uit alle genomineerden één winnaar te kiezen. Mario ontving een certificaat en een bijdrage voor zijn onderwijs. Daarnaast wordt hij aangemeld voor de landelijke verkiezing van Docent van het jaar.

Uitzonderlijke passie, energie en humor

Mario is verkozen tot Docent van het jaar vanwege zijn uitzonderlijke passie, energie en humor. Studenten prijzen zijn vermogen om theorie en praktijk op unieke wijze te verbinden. Zijn colleges worden als inspirerend en verfrissend ervaren, vol energie en humor. De persoonlijke en bevlogen manier van lesgeven maakt hem bijzonder geliefd. Hij is niet alleen zeer kundig, maar ook benaderbaar en behulpzaam, met oog voor persoonlijke aandacht. Studenten geven aan dat zijn colleges hen een nieuwe kijk op organisaties hebben gegeven, wat hen succesvoller maakt in hun werk.

En wat vindt Mario hier zelf van, al die lovende woorden?

‘Ik vind het helemaal geweldig dat ik nu docent van het jaar ben geworden. Al vijf jaar op rij was ik docent van het jaar vanuit de faculteit Managementwetenschappen en nu dus voor de hele Open Universiteit. Vanuit mijn vakgebied verandermanagement houd ik me veel bezig met ontwikkeling. In het sociale complexiteitsdenken zijn er drie voorwaarden voor ontwikkeling die ik hanteer in mijn onderwijs.

- Connectiviteit

- Variëteit

- Faciliteren van de interactie

Voor mij helpt het verder dat ik hybride docent ben. Theoretische concepten en praktijkervaringen combineren, helpt studenten bij het verwerken van de inhoudelijke stof. Goed doceren is voor mij tenslotte direct gerelateerd aan fijn samenwerken met collega’s. In onze vakgroep Organisatie binnen de faculteit Managementwetenschappen, bestaat veel energie en werken we actief samen aan allerlei modules. Kortom, ik heb een fijne en betekenisvolle baan en dat de waardering er dan ook is van de studenten, vind ik geweldig!'

Tekst: Dominique Knols | Fotografie Maurice Erven

modulair december

07