modulair

Leestijd: 3 min | Tekst: Pascal Panis | Fotografie: Marcel van Hooren

06

Wetenschapsprijs 2021

And the winner is … Wim Lambrechts

In september ontving Wim Lambrechts de OU Wetenschapsprijs 2021 tijdens onze 37ste diesviering. Wim is hoofddocent aan de faculteit Managementwetenschappen binnen de vakgroep Marketing en supply chain management. De jury had onder meer veel lof voor zijn bijdrage aan het duurzaamheidsdebat en de rol van competenties hierin. Wie is de persoon achter deze prijzenswaardige docent en onderzoeker?

Waar staat je woning en wie wonen er bij je?

’Ik ben een 39-jarige Belg en Koersel is mijn woonplaats. Dat is een deelgemeente van Beringen in Belgisch-Limburg. Daar leef ik samen met mijn echtgenote en ons vijfjarig zoontje. We hebben een hond en een kat en in de tuin lopen kippen en vliegen andere vogels. Verder houd ik van wandelen, zowel in de natuur als in de stad, en van tuinieren en reizen, als daar tenminste tijd voor is.’

Wat is de volgorde? Gezin en werk of werk en dan gezin?

’Daar heb ik de afgelopen anderhalf jaar tijdens de coronaperiode geregeld over nagedacht. Vaak had ik het gevoel dat ik aan het jongleren was. Dat heeft er uiteindelijk toe geleid dat ik ’s avonds en in de weekenden doorwerk, maar al met al heb ik weinig moeite met die verdeling van aandacht. De flexibiliteit die daarvoor nodig is bezit ik en die zet ik graag in.’

Wanneer ontstond je belangstelling voor een duurzame wereld?

’Die belangstelling was er al van jongs af aan. Ik heb de ongelooflijke luxe gehad te mogen opgroeien in een groene omgeving. Rond mijn ouderlijk huis in het Vlaams-Brabantse Glabbeek raakte ik gefascineerd door de natuur en de planten en dieren die daarin voorkomen. Ik verzamelde daarover veel kennis, ook door in de boeken te duiken.’

’Ik heb de ongelooflijke luxe gehad te mogen opgroeien in een groene omgeving’

Waaraan besteed je de cheque van € 3.000,- die is verbonden aan de OU Wetenschapsprijs?

’Die is bestemd voor mijn onderzoek naar individuele duurzaamheidscompetenties. Wat zijn bijvoorbeeld nieuwe manieren om die competenties in kaart te brengen? En hoe kunnen we die competenties koppelen aan een noodzakelijk ethisch en sociaal perspectief om te komen tot een daadwerkelijk duurzame wereld? Wellicht ten overvloede, maar toch: dat perspectief ontbreekt vandaag de dag nog te veel en te vaak.’

Meer aandacht voor systeemdenken

’Er moet bijvoorbeeld meer aandacht komen voor een belangrijke competentie als systeemdenken. Omdat onder andere economische en sociale factoren niet los van elkaar staan binnen het duurzaamheidsvraagstuk. Aan de andere kant: een goede systeemdenker is niet per se een promotor van een duurzamere wereld. En veel zogenaamd groene organisaties claimen wel mee te werken aan die wereld, maar bij nader inzien blijkt dat lang niet altijd zo te zijn. Daarom stimuleer ik mijn studenten voortdurend hier kritisch naar te kijken.’

modulair oktober

06