Achter de schermen bij…
de collega’s van de Servicedesk
Thuiswerken is leuk, maar dan moet alles het wel doen! De Servicedesk is hét loket voor OU-medewerkers met operationele vragen en problemen op ict (en -facilitair) gebied. Ondersteuning op afstand: heb je technische problemen, vragen of meldingen, in de regel word je direct geholpen of binnen acht werkuren in contact gebracht met een specialist. In Heerlen loop je makkelijk even met je laptop onder de arm naar de Servicedesk, maar wat doe je als het thuis niet werkt? Wij vroegen de IT-collega’s van Frontoffice Patrick Bisschops (senior medewerker), Dario Rodado (medewerker) en Jesse Drenth (medewerker) hoe zíj deze omslag naar thuiswerken ervaren.
Dario Rodado
Hoe bevalt het thuiswerken als IT-er? Dario ‘Persoonlijk ben ik liever op mijn werkplek in Heerlen. Thuis zijn veel afleidingen waardoor ik mijn werk niet altijd even snel of goed kan uitvoeren. Ik werk liever op kantoor waar alles wat ik nodig heb binnen handbereik is en waar ik me volledig kan focussen op mijn werkzaamheden. Ook mis ik de interactie met mijn collega’s.’ Patrick Voor mij bevalt thuiswerken prima, het grootste gedeelte van mijn werkzaamheden kan ik op een goede manier via VPN doen. Voor sommige zaken zoals acceptatietesten ben ik toch liever op de Open Universiteit. daar heb ik meer voorzieningen en werkt alles toch net even wat sneller. Een ander voordeel van het thuiswerken is dat ik mijn twee kinderen (9 en 13 jaar) ook regelmatig heb kunnen helpen met hun online lessen. Ook zij maken gebruik van diverse online leeromgevingen, waaronder Microsoft Teams.
Ik mis wel de gezellige momenten met mijn collega’s, het even bijpraten, samen naar de koffieautomaat lopen of het op een leuke manier plagen van collega’s 😉.’
Jesse ‘Het werken vanuit thuis bevalt goed, alleen het contact met collega’s is minder. Omdat we niet alle taken vanuit thuis kunnen uitvoeren, probeer ik die dan in te plannen op de dagen dat ik in Heerlen ben. Ook heb ik het gevoel dat ‘even een vraag stellen’ nu toch een stuk makkelijker gaat, op kantoor ben je toch vaak even weg van je werkplek en daardoor moeilijker bereikbaar. Nu zit je veelal thuis achter je pc en kun je iemand sneller bereiken via Teams.’ Hoe ziet je werkplek eruit? Dario Op de 2e etage heb ik een kamer ingericht als kantoor. Ik zit hier alleen bijna nooit aangezien ik het fijner vindt om op de bank te werken. Klinkt misschien heel raar (heel ergonomisch is het niet) maar ik type het fijnste als ik de laptop op mijn schoot heb (daarnaast maakt het wat makkelijker om mijn huisdier in de gaten te houden 😉).’
Welke vragen komen er allemaal op jullie af? Jesse ‘Een van de meest voorkomende vragen gaat over de VPN verbinding waardoor men de netwerkschijven niet kan bereiken. We proberen deze medewerkers altijd meteen te helpen want anders kunnen ze hun werk gewoon niet doen.‘ 😠 Er gebeuren vast ook leuke dingen thuis! Dario ‘Ik kreeg een melding binnen dat de monitor niet werkte. Telefonisch probeerde ik het op te lossen maar de medewerker kreeg deze niet aan de praat. Toen ik vroeg of de stekker wel was ingestoken kreeg ik een duidelijke JA! De stekker zit in de stekkerdoos. Een aantal vragen verder vroeg ik of het LED-lampje van de monitor wel brandde. Dit was niet zo. Wat bleek, de stekker zat inderdaad in de stekkerdoos, maar de stekkerdoos was niet in het stopcontact gestoken, maar in zichzelf gestoken. De collega kon er gelukkig hard om lachen.’ 😂
Jesse Drenth
Patrick Bisschops
Voor welke uitdagingen hebben jullie gestaan? Patrick ‘Omdat steeds meer medewerkers thuis gingen werken, betekende dit o.a. dat hun laptops niet meer automatisch werden voorzien van de maandelijkse beveiligingsupdates van Microsoft. Deze updates werden namelijk alleen gedownload en geïnstalleerd als de laptop aan het OU-netwerk was gekoppeld. Door er voor te zorgen dat deze updates ook automatisch worden gedownload en geïnstalleerd via de VPN-verbinding is dit probleem opgelost. 👍🏻
Hoe zien jullie ‘het werken in de toekomst’? Patrick ‘ Ik ben altijd erg sceptisch geweest m.b.t. thuiswerken. Inmiddels ben ik er tóch van overtuigd dat thuiswerken ook voordelen heeft: minder afleiding, hogere productiviteit etc.). Als alles weer een beetje ‘normaal’ is kan ik mij voorstellen dat we voor collega’s die dit willen, een vaste thuiswerkdag gaan inplannen. Dat gaan we dan met elkaar en met onze leidinggevende bespreken. Toch hoop ik dat wij in een niet al te verre toekomst weer op dezelfde oude vertrouwde manier kunnen gaan werken.’
Jesse ‘Ik denk dat wij voornamelijk weer terug naar onze “oude” werkwijze gaan met een aantal aanpassingen. Het is wel een goede eyeopener voor veel mensen geweest die misschien bang zijn geweest om thuis te werken en hier nu toch een positieve ervaring aan over hebben gehouden. ‘