modulair
Leestijd: 2 min | Tekst: Ingrid Beckers | Fotografie: Vivian Rompelberg, Marco Koolen, Janine Cranshof
05
De mensen achter
Service en Informatie
‘Wij zorgen voor eenvoudige antwoorden op complexe vragen’
Hoeveel tentamenkansen heb ik nog? Wat kost een vervolginschrijving? Krijg ík door corona ook als zittende student korting op mijn collegegeld? Natuurlijk willen wij onze studenten op alle fronten zo goed mogelijk adviseren. De afdeling Service en Informatie is daarom in een nieuw en ruimer jasje gestoken, en uitgebreid van acht naar dertien enthousiaste studievoorlichters. Wat zij het allerliefste doen? ‘Goed luisteren en studenten en belangstellenden wegwijs maken in het soms complexe woud van regels en procedures.’
‘Vanaf het allereerste contact met de Open Universiteit kom je als belangstellende of student bij ons terecht’, vertelt Ramona, coördinator van Service en Informatie. ‘Wij zijn niet zomaar een callcenter, maar kunnen iedereen echt van A tot Z informeren over al onze studies, cursussen en aanverwante onderwerpen. Als je met een nieuwe studie wilt beginnen, krijg je te maken met regelgeving rond toegangseisen, inschrijving, collegegeld, noem maar op. Ook zittende studenten lopen vaak nog tegen vragen op. Zoals nu, over de nieuwe tentaminering. Onze afdeling is zo door de wol geverfd: wij weten altijd wel een antwoord. En als we het niet weten, dan gaan we er meteen achteraan.’
Nieuw!
Live Chatservice
en afspraak plannen
Onze studievoorlichters van links naar rechts: Karin, Anne, Elly, Nicole, Janneke, Stella, Quinten, Yara, Anke, Danielle, Arlette en Ramona. Niet op de foto Vanessa.
De afdeling Service en Informatie groeide afgelopen half jaar van acht naar dertien mensen: twaalf vrouwen en sinds kort één man. ‘De uitbreiding was nodig vanwege de grote drukte, vele aanvragen en enkele nieuwe initiatieven’, aldus Ramona. ‘Komend jaar wordt onze dienstverlening verder uitgebreid met een live chat service. Daarnaast wordt het op termijn voor alle studenten mogelijk om een afspraak te plannen met een studievoorlichter. Van tevoren kun je aangeven waar je vraag over gaat, vervolgens word je op een afgesproken tijdstip teruggebeld. Het voordeel is dat wij dan de tijd hebben om de juiste informatie te verzamelen zodat we studenten en belangstellenden nog beter te woord kunnen staan. Als het nodig is, plannen we een vervolgafspraak. Tot slot wordt onze bereikbaarheid uitgebreid en zijn we na september beschikbaar van 10.00 – 20.00 uur op werkdagen en van 9.00 – 12.00 uur op zaterdag.’
Dat alles doen we om onze voorlichting nog persoonlijker te maken. Studievoorlichter Arlette vult aan. ‘Want wij zijn er echt om onze studenten te coachen, en het juiste zetje in de rug geven als dat nodig is. Soms lijken vragen heel simpel. Zoals ‘Wat kost een opleiding’ of ‘Waar meld ik me aan voor een tentamen?’ Maar het antwoord kan complex zijn. De semi-eenvoudige samenvatting krijgen studenten van ons. Zodat ze de juiste keuzes maken en lekker door kunnen met de dingen die voor hun belangrijk zijn.’