
Tentaminering
en Certificering
Eind maart werd duidelijk dat de Corona-maatregelen per direct grote impact zouden hebben op ons onderwijs. Alles moest volledig digitaal. Voor het onderwijs was die stap een vertrouwde maar voor wat betreft de tentaminering was dit, ook voor de Open Universiteit, nog redelijk onontgonnen terrein. Er werd al snel een team opgezet om de tentaminering in no-time om te zetten naar tentaminering op afstand. Een enorme uitdaging dus. Ginny Isbouts (procesmanager onderwijsservices), Miriam Regab, (coördinator TenC), Daisy van Doorn (senior medewerker TenC) en Marianka Kropivsek (medewerker TenC) keken in juli terug op een aantal hectische maanden.

Marianka Kropivsek

Ginny Isbouts

Miriam Regab
01.
De beslissing 12 maart: wat betekende dit concreet voor jullie?
Miriam: Conform de richtlijnen van het RIVM maakten we bekend dat de afname van de CBI tentamens in de studiecentra met ingang van vrijdag 13 maart niet meer mogelijk was. Al snel werd duidelijk: de aprilronde gaat niet door. Het was de eerste keer sinds ons bestaan dat een tentamenronde niet doorging. Maar hoe nu verder? Alles stond stil: op een einde van een kwartiel worden duizenden tentamens afgenomen in verschillende tentamenvormen. De studievoortgang van onze studenten kwam in het gedrang.
Ginny: Alle ondersteunende diensten werden direct in opperste staat van paraatheid gebracht. Er ontstond een spinnenweb van korte lijntjes dat ons in staat stelde snel op diverse onderwerpen verschillende scenario’s te schetsen om het Coronateam in staat te stellen beslissingen te nemen omtrent coulanceregelingen, inschrijftermijnen, alternatieve online tentamenvormen en roostering. Op dat moment (de april-tentamenronde) waren er ruim 25.000 studenten met inschrijfrechten waarvoor alternatieve online tentamens moesten worden aangeboden.
'Het was de eerste keer sinds ons bestaan dat een tentamenronde niet doorging. Hoe nu verder?'
Daisy: Om studievertraging te voorkomen werden drie tentamenvormen in het leven geroepen, o.a. het online groepstentamen. Hiervoor moesten alle vragen handmatig omgezet worden én dit in een nieuw tentamenpakket. Harde deadlines en een enorme hoeveelheid werk, het leverde behoorlijk wat stress op.
en het lukte!
02.
Waar liepen jullie tegenaan?
Ginny: Als procesmanagers zijn mijn collega Chris en ik gewend om met meerdere projecten gelijktijdig bezig te zijn. Projecten waarbij we stoeien met het prioriteren van de werkzaamheden en voortdurend afstemmen met de betrokken afdelingen. Omdat de hele organisatie nu één focus had, maakten we een vliegende start. Nog nooit heb ik een project gezien waarbij we in zo’n korte tijd een volledig nieuwe tak van sport hebben gerealiseerd. Naast de al bestaande tentamenvormen die van huis uit afgelegd konden worden, zoals de instuuropdrachten en de (nu online) mondelinge tentamens, realiseerden we de mogelijkheid om thuis een computer gebaseerd tentamen te doen, met online surveillance.
Daisy: Voor ons, team Tentamineren en Certificeren, betekende dit dat we in korte tijd vele tentamens handmatig om moesten zetten naar CBG. En dan ook nog in een nieuw tentamenpakket dat voor ons niet bekend was. Uitdagend, maar ook zenuwslopend. We stonden in de startblokken, maar konden pas aan de slag wanneer er besluitvorming plaatsgevonden had. En de informatie die we elke dag ontvingen kon van het een op het andere moment veranderen.
03.
SPANNEND?
Ginny: Het was ontzettend spannend. Konden we met onze nog beperkte, maar snel groeiende kennis van het systeem de studenten genoeg informatie bieden om succesvol van deze nieuwe tentamenwijze gebruik te maken? Werkte alles zonder verstoringen tijdens de tentamensessies? Hadden we met onze inschattingen genoeg tentamensessies geroosterd om alle studenten die van dit tentamen gebruik wilden maken te faciliteren? De chats in Teams stonden middagen, avonden en zaterdagen lang roodgloeiend. Toen bekend werd dat ook de juli-ronde via alternatieve online tentamens vorm gegeven zou worden, konden we als een inmiddels goed geoliede machine het hele traject herhalen, en vele verbetersuggesties van studenten direct doorvoeren.
04.
Wat waren de reacties van studenten?
Marianka: We hebben veel fijne reacties gehad van studenten, die het konden waarderen dat er op relatief korte tijd een hele nieuwe manier van tentamineren uit de grond werd gestampt. In de praktijk liep niet alles even soepel, problemen met inloggen of technische storingen. Maar ook daar zijn studenten eigenlijk heel goed mee omgegaan. Ze hadden er begrip voor dat dit ook voor ons nog onontgonnen terrein is/was.
Daisy: Het meest hartverwarmende is wanneer een student, ondanks dat hij het tentamen niet of niet probleemloos heeft kunnen afleggen, toch zijn waardering uitspreekt over het aanbieden van het tentamen of over de manier waarop zijn klacht wordt behandeld. We hebben met z’n allen ook veel geleerd over tentaminering en de daarbij behorende (on)mogelijkheden.
Miriam:
'Vlak na de eerste tentamenronde in mei kreeg ik de volgende reactie van een student: "Ik wilde je even laten weten dat ik erg blij ben met de creativiteit die jullie in het onderwijs steken met deze bijzondere tijden". Dat deed me goed, je weet weer waarvoor je het doet na alle hectiek.'
