modulair

Rubriek: Cultuurwetenschappen

Leestijd: 2 min | Tekst: Renate Nowak en Rob Wijnands | Fotografie: Laurent Stevens, privébeeld

Vernieuwde tracks master Kunst- en cultuurwetenschappen

‘De master leidt kritische academici op’

08

De afgelopen jaren is er hard gewerkt aan een geheel vernieuwde masteropleiding Cultuurwetenschappen. In september start een nieuw programma dat gericht is op het verdiepen van kennis over de culturele dimensies van maatschappelijke vraagstukken. We vroegen programmaleider Martijn van der Burg, hoogleraar Sarah De Mul en hoogleraar Alexander Peine naar de inhoud van deze nieuwe master. Wat houdt het in, wat leer je en hoe word je voorbereid als cultuurwetenschapper van het heden én de toekomst?

Martijn: ‘Deze master leidt kritische academici op die complexe problemen kunnen analyseren en oplossen. Sommige cursussen zijn sterk toepassingsgericht, terwijl andere theoretischer van aard zijn en het analytisch vermogen in meer algemene zin aanscherpen. Studenten kunnen kiezen uit drie relevante en inspirerende specialisaties, zogeheten tracks: Kunst, cultuur en samenleving, Diversiteit en inclusie en Digitale cultuur, media en communicatie.

‘Studenten ontwikkelen cultuurfilosofische en (kunst)historische inzichten, maar ook praktische vaardigheden zoals veranderingsmanagement’

De track Kunst, cultuur en samenleving is een brede cultuurwetenschappelijke mastertrack gewijd aan de bestudering van kunst- en cultuuruitingen. Studenten maken kennis met actuele dilemma’s op het gebied van cultuur en erfgoed, zowel maatschappelijke vraagstukken als urgente debatten binnen de wetenschap. Nadrukkelijker wordt de verbinding tussen disciplines gezocht. Ook wordt explicieter de vraag gesteld: welke rol kunnen wetenschappers vervullen in het publieke debat? Om die reden is er meer aandacht voor wetenschapscommunicatie en het presenteren van onderzoek aan een breed publiek.’

Sarah: ‘De urgentie van diversiteits- en inclusievraagstukken is groter dan ooit. Sociale ongelijkheid, racisme en seksisme blijven dagelijkse realiteit, terwijl politieke verdeeldheid groeit. In tijden van ecologische en maatschappelijke crises hebben we experts nodig die deze complexe thema’s kritisch en wetenschappelijk benaderen. De track Diversiteit en inclusie bereidt studenten voor om met visie en daadkracht bij te dragen aan een inclusieve en duurzame samenleving. Studenten ontwikkelen cultuurfilosofische en (kunst)historische inzichten, maar ook praktische vaardigheden zoals veranderingsmanagement, organisatiekunde en interculturele communicatie. Ze leren hoe diversiteit en inclusie systemisch werken binnen de maatschappij en organisaties, en hoe je zulke processen begeleidt van kritische analyse tot implementatie.

Thema’s zoals diversiteit, toegankelijkheid en discriminatie vragen om een geïntegreerde aanpak waarin juridische, psychologische, onderwijskundige en cultuurwetenschappelijke expertise samenkomt. Deze multidisciplinaire aanpak maakt de track uniek. Studenten combineren reflectie met praktische perspectieven, en ontwikkelen een breed begrip van D&I-vraagstukken. Dat maakt hen breed inzetbaar én voorbereid op de realiteit van de arbeidsmarkt.’

‘Studenten verbinden reflectie en praktijk en ontwikkelen brede kennis van Diversiteit en Inclusie’

Alexander: ‘Onze wereld wordt steeds digitaler. Hoe gaan mensen en technologie met elkaar om, en wat betekent dat voor ons dagelijks leven? De mastertrack Digitale cultuur, media en communicatie onderzoekt deze relatie in de culturele sectoren maar ook daarbuiten, bijvoorbeeld in de zorg, de journalistiek of bij de overheid. Digitalisering en technologische innovatie veranderen ons werk, onze interacties en zelfs onze identiteit. Denk aan hoe we tijdens de coronapandemie massaal online gingen werken, leren en sociale contacten onderhouden. Maar wat betekenen deze ontwikkelingen echt voor ons als mens, en wat kunnen we vanuit de cultuurwetenschappen bijdragen en het begrip en het vormgeven van deze ontwikkelingen? Hoe kunnen we technologie menselijker maken? Hoe zorgen we dat iedereen toegang heeft tot digitale diensten? En hoe beschermen we onze privacy in een wereld vol big data?

Digitale transities staan niet op zichzelf, maar maken deel uit van bredere maatschappelijke en culturele ontwikkelingen. Daarom is een interdisciplinaire aanpak nodig, waarin de wisselwerking tussen digitale innovaties, institutionele structuren en sociaal-culturele contexten centraal staat. Cultuurwetenschappers spelen hierin een cruciale rol door kritisch na te denken over de maatschappelijke impact van digitalisering en bij te dragen aan verantwoorde strategieën voor de inzet van digitale technologieën en media.’

Meer weten?

Kijk voor meer informatie op onze website.

Tekst: Renate Nowak en Rob Wijnands | Fotografie: Laurent Stevens, privébeeld

modulair juli

08