modulair

Spotify list

Tekst: Loes Toenbreker | Leestijd: 1 min. | Fotografie: Istock, Janine Cranshof, privé beeld

C'est le ton qui fait la musique!

10

Oftewel… het gaat in het leven om de manier waaróp je iets brengt. Emotioneel betrokken zijn bij de boodschap is hierbij essentieel. Maar hoe zit dit bij een universiteit, waarbij het vooral gaat om wetenschap, ‘evidence based’ en feiten?’ Mag gevoel ook een rol spelen tijdens bijvoorbeeld het lesgeven door onze docenten, of het begeleiden van studenten en collega’s?

In het kader van ons 40-jarig jubileum vragen we aan onze studenten, alumni en medewerkers om een nummer in te dienen bij onze speciale lustrum Spotifylist, dat herinneringen of emoties oproept aan de Open Universiteit. Wim Lambrechts, universitair hoofddocent en Anka Boers, medewerker studiecentrum Eindhoven vertellen waarom juist hun ingezonden muzieknummers hen doet denken aan onze jarige universiteit.

Wim Lambrechts

Universitair hoofddocent Managementwetenschappen

Wim koos voor het iconisch nummer ‘Harder Better Faster Stronger’ van Daft Punk. Wim legt uit waarom het nummer voor hem symbool staat voor het belang van de menselijke factor in het unieke onderwijs en onderzoek van de Open Universiteit.

‘Het nummer ‘Harder Better Faster Stronger’ doelt op de onstuitbare technologische vooruitgang en productiviteit, maar roept tegelijkertijd op tot kritische reflectie over de relatie tussen mens en technologie. Bij technologische vooruitgang mogen we nooit de menselijke factor uit het oog verliezen. Net die menselijke factor is ook in ons onderwijs en onderzoek van cruciaal belang. Hoewel het nummer dateert van 2001, blijft het ook vandaag nog razend actueel, denk maar aan de uitdagingen die AI brengt in onderwijs.’

‘De COVID-pandemie gaf ons enkele jaren geleden de kans om kritisch te reflecteren hoe we leven en werken, met een groeiend besef dat we onze sociale en economische systemen ook anders kunnen inrichten. Helaas was het al snel ‘back-to-business-as-usual’, en bleek er van de goede voornemens weinig over. Ik schreef er destijds een column over voor ons Open Magazine, niet toevallig met als titel ‘Harder, Better, Faster, Stronger?’.’

‘Ik wil studenten leren kritisch te blijven naar wat ze lezen, leren en zien’

‘Terugkijkend naar mijn eigen studietijd was de overgang van de middelbare school naar de universiteit een grote aanpassing: grote groepen studenten, grote volumes cursusmateriaal, en weinig sturing. Tegelijkertijd genoot ik van de vrijheid en zelfstandigheid om eigen keuzes te maken, en me helemaal te verdiepen in bepaalde thema’s. Al snel bleek mijn passie te liggen bij onderzoek, en meer bepaald onderzoek op het snijvlak van verschillende werelden, waar je de spanningsvelden voelt tussen die dimensies: de relatie tussen mens en omgeving bijvoorbeeld, en later ook de complexe duurzaamheidsvraagstukken en hoe we als mens hiermee om kunnen gaan.’

‘Ik pas de onderliggende gedachte van mijn ingezonden nummer vaak toe in mijn cursussen. Ik probeer studenten mee te geven dat ze kritisch oog moeten hebben voor wat ze lezen, leren, bestuderen, en om zich heen zien. Vaak worden de zaken zwart-wit voorgesteld, en sluit het ene standpunt het andere uit. Ik probeer studenten bewust te maken dat er tussen beide uitersten nog een best grote grijze zone zit, met verschillende perspectieven. Daarnaast wijs ik op spanningsvelden, tussen technologie en menselijke factor bijvoorbeeld, of tussen economie en ecologie, en tussen vandaag en de toekomst. Op die manier probeer ik zowel kritisch denken, systeemdenken, en toekomstdenken mee te geven: drie cruciale duurzaamheidscompetenties.’

Mijn wens voor de jarige Open Universiteit is een mooie toekomst, met aandacht voor die eigenheid, en voor de menselijke factor met kritische blik op maatschappelijke spanningsvelden.’

Anka Boers

Senior medewerker studiecentrum Eindhoven

Anka Broers raakt enthousiast van het nummer T.N.T. van AC/DC. Ze vertelt waarom juist dit nummer symbool staat voor de studiecentra en hoe dit enthousiasme wordt overgebracht op de studenten en op de collega’s onderling.

‘Het nummer ‘T.N.T.’ van AC/DC gaat over een gevoel van kracht en rebellie. De tekst beschrijft een zelfverzekerde, krachtige persoon die niet bang is om op te vallen en de dingen op zijn eigen manier te doen. Het nummer is een anthem voor mensen die zich niet laten tegenhouden en hun eigen weg willen gaan. Wanneer je start met een studie aan de Open Universiteit, bepaal je ook je eigen weg. Daar is de ruimte, flexibiliteit en mogelijkheid voor, je kunt studeren waar en wanneer je wil. In de studiecentra is de ontvangst van studenten en collega’s altijd enthousiast; we staan klaar om een helpende hand te bieden of informatie te verschaffen, om het volgen van die eigen weg mede mogelijk te maken. Daarnaast is er echte aandacht voor de student: een praatje, hoe het gaat met studeren, of ze geslaagd zijn voor het tentamen (of niet). De dynamiek zit hem in het gesprek; soms krijgen wíj tips van studenten, die we dan weer doorgeven, zoals het zoeken van een studiemaatje of gebruiken van een mindmap. Ook collega’s heten we een warm welkom. Ze kunnen bij ons werken, we drinken samen koffie of we lunchen samen. We hebben ook belangstelling voor hoe het met hen gaat. Hebben collega’s hulp nodig bij hun bijeenkomst of vergadering, dan bieden we deze. Zo kunnen we ontzorgen indien nodig en kunnen de collega’s snel van start gaan.’

‘Uit ervaring weet ik hoe zwaar het kan zijn voor studenten om werk, gezin en studie te combineren’

‘Toen ik vroeger voor mijn studiekeuze stond, was het een hele andere tijd dan nu. Geen open dagen en geen informatie vanuit de universiteiten. Een beroepskeuzetest heb ik wel gedaan, de uitkomst heb ik onmiddellijk in de prullenbak gegooid. Ik ben gaan werken om meer tijd te hebben om een keuze te maken. Dat werd uiteindelijk de richting Public Relations. Met de Open Universiteit ben ik in aanraking gekomen toen ik voor de keuze stond om óf een nieuwe baan te gaan zoeken óf weer een studie op te pakken. Tijdens een open dag op de studiecentra voelde ik al dat het paste als een oude jas. Zodra er een baan beschikbaar was, heb ik direct gesolliciteerd. Sindsdien ben ik niet meer weggegaan! Zelf heb ik destijds ook een cursus gevolgd. Dat heeft mij een goed inzicht gegeven in hoe zwaar het kan zijn voor studenten om werk, gezin en studie met elkaar te combineren.’

‘De unieke formule van online studeren op academisch niveau is in Nederland nergens anders zo goed ontwikkeld als bij de Open Universiteit. Ik merk dat de Open Universiteit nog niet breed bekend is, dat vind ik heel jammer. Ik wens dat wij als universiteit het onderwijs nog lang op deze manier kunnen blijven aanbieden!’

Tekst: Loes Toenbreker | Fotografie: Istock, Janine Cranshof, privé beeld

modulair oktober

10