modulair
Artikel: Brightspace
Leestijd: 2 min | Tekst: Marco Tramonte | Fotogafie: Sanne Linssen
Binding met studenten versterken
Nieuwe leeromgeving Brightspace startpunt voor vernieuwing
03
Het is misschien helemaal aan je voorbij gegaan, maar de start van het derde kwartiel was een enorme mijlpaal voor de Open Universiteit. Sinds februari van dit jaar zijn we namelijk helemaal over van yOUlearn naar Brightspace, precies een jaar nadat de eerste cursussen live gingen in de nieuwe leeromgeving. Een goed moment om eens bij te praten met onze rector magnificus, prof. dr. Theo Bastiaens.

prof. dr. Theo Bastiaens
rector magnificus
‘Ik heb het eerder gezegd: noblesse oblige. De Open Universiteit is de nummer één universiteit voor activerend academisch afstandsonderwijs en dat willen we blijven. Bij die ambitie hoort een state-of-the-art leeromgeving die zich leent voor innovatieve leervormen, communities waarin je kunt samenwerken en meer contact met zowel je docent als tussen studenten onderling.’
Upgrade van alle systemen
‘Brightspace staat niet op zich. De leeromgeving hoort bij een universiteitsbrede upgrade van alle systemen waar je als student direct of indirect mee te maken hebt, zoals het toetssysteem ANS met proctoring dat we sinds vorig jaar gebruiken en de complete backoffice. En deze hele upgrade van systemen past dan weer bij onze ideeën over hybride onderwijs en de wens om de binding tussen studenten en de Open Universiteit te versterken, met meer contactmomenten online en live.’
Niet over één nacht ijs
‘De Open Universiteit heeft een naam hoog te houden als het gaat om onderwijsvernieuwing en -technologie. We hebben de wettelijke taak om via onderwijswetenschappelijk onderzoek bij te dragen aan de innovatie van het Nederlands hoger onderwijs. We zijn dus niet over één nacht ijs gegaan bij de keuze voor een nieuwe leeromgeving. Voor mij, als onderwijstechnoloog, is dit natuurlijk extra belangrijk. We hebben echt wereldwijd gekeken naar een omgeving die intuïtief is en gebruikersvriendelijk, waarin we studenten nog meer gepersonaliseerd kunnen bedienen en waarin we ons onderwijsmodel verder kunnen ontwikkelen. Het oordeel was duidelijk: dit is de beste.’
'Zie de leeromgeving zoals hij nu is als een eerste stap naar een academische community van wetenschappers, docenten én studenten die we willen zijn'