modulair
Rubriek: Kwaliteitsafspraken
Leestijd: 2 min | Tekst: Martine Boutz | Fotografie: Janine Cranshof
Kwaliteitsafspraken - deel 12
Werken aan belangrijke competenties
06
09
Kwaliteitsafspraken - deel 12
Werken aan belangrijke competenties
De Open Universiteit ontvangt tussen 2019 en 2024 extra kwaliteitsmiddelen van de overheid, die voortkomen uit de afschaffing van de basisbeurs. Deze middelen zijn bedoeld om het onderwijs een mooie kwaliteitsimpuls te geven. Van hybride onderwijs tot communityvorming en binding, dit is hoe jij als student profiteert van deze Kwaliteitsafspraken.
Inmiddels zitten we in het vijfde en laatste jaar van het programma Kwaliteitsafspraken. Succesvolle projecten die al langer lopen, krijgen een vervolg. Zoals ‘Bootcamp’, begonnen als pilot en vanaf volgend semester een vast onderdeel van de master Managementwetenschappen. Andere projecten zijn nieuw en gaan over snel opkomende thema’s, zoals duurzaamheid. GreenComp@OU, dat dit jaar startte, is zo’n project. Beide projecten hebben als doel onze studenten de competenties mee te geven die ze nu en in de toekomst nodig hebben.
Bootcamp: boost voor het afstuderen
‘De bootcamp is bedacht om onze masterstudenten in de Voorbereidende AfstudeerFase (VAF) én AfstudeerFase (AF) - een ‘boost’ te geven’, legt Alexander Henkel uit. Hij hielp de bootcampsessies ontwikkelen en begeleidt ze ook. ‘In de jaren hiervóór gaven studenten herhaaldelijk aan behoefte te hebben te hebben aan het (nog eens) opfrissen en goed eigen maken van specifieke, onderzoeksgerelateerde vaardigheden voor de start met hun scriptie. Ik merkte ook dat sommige studenten competenties misten, waardoor ze vast liepen in het scriptieschrijf- en onderzoeksproces. Het idee van de bootcamp was studenten kort vóór hun afstuderen (nogmaals) de kennis aan te bieden die ze daarbij nodig hebben. En ze ook te laten oefenen met onderzoeksmethoden en -technieken. Zodat ze met meer gemak door deze laatste fase heen komen en hun studie met succes af kunnen ronden.’

Alexander Henkel
Assistant professor Managementwetenschappen
Student
‘De sessie gaf me meer inzicht in academisch schrijven en welke elementen in elk hoofdstuk terug moeten komen’
Waardevolle inzichten
Een klein onderzoekje wijst uit dat studenten de bootcamp waarderen. ‘De sessie gaf me meer inzicht in academisch schrijven en welke elementen in elk hoofdstuk terug moeten komen’, meldt één student. ‘De uitleg over paragrafen was echt een eyeopener.’ ‘De bootcamp had echt toegevoegde waarde voor mij’, vindt een ander. Ook zijn er reacties als: ‘We kregen goede tips en uitleg over verschillende soorten onderzoek.’ ‘Heldere uitleg, niet een beetje maar heel veel extra informatie. Bedankt daarvoor!’ en ‘De theoretische uitleg in combinatie met praktische voorbeelden vond ik prettig.’ Redenen genoeg om de bootcamp als vaste cursus op te nemen in de master. Alexander: ‘Alles wat we in de pilot geleerd hebben, nemen we mee om de bootcampsessies te verbeteren. Studenten in de VAF zijn straks verplicht er één te volgen. We hopen dat ze dan, net als eerdere studenten, de waarde ervan inzien en ook de overige sessies bijwonen. Ook in de afstudeerfase kunnen ze op vrijwillige basis nog enkele bootcampsessies volgen. Naast algemene sessies over omgaan met academische literatuur zullen er ook sessies op maat zijn, met de focus op kwantitatief óf kwalitatief onderzoek.’
GreenComp@OU
Met de bootcamps bieden we betere begeleiding. Tegelijkertijd willen we onze studenten goed voorbereiden op wat er in de toekomst van ze verwacht wordt. Ze bijvoorbeeld goed toerusten voor hun rol in de duurzaamheidstransitie. Welke competenties zijn daarvoor nodig? En hoe kunnen we deze inbedden in ons onderwijs? Dáár richt GreenComp@OU zich op.

Wim Lambrechts
Assistant professor Managementwetenschappen
Wat zijn duurzaamheidscompetenties?
‘De Open Universiteit loopt met dit project voorop’, vertelt projectleider Wim Lambrechts. ‘Vanuit het NWO-project CoLoSus doen we al enkele jaren onderzoek naar individuele duurzaamheidscompetenties in een bedrijfskundige omgeving. Vorig jaar zijn we, ook vanuit Kwaliteitsafspraken, binnen Managementwetenschappen gestart met het project Duurzaamheidscompetenties. GreenComp@OU bouwt hierop voort, maar is OU-breed. Als basis hanteren we GreenComp: het meest recente kader voor duurzaamheidscompetenties, door de Europese Commissie naar voren geschoven als hét kader voor iedereen in onderwijs en bedrijfsleven. Er is al jarenlang veel discussie over duurzaamheidscompetenties: waarover gaan ze, en hoe kunnen we ze integreren en meten? In GreenComp worden twaalf specifieke competenties benoemd. Aan de hand van dit kader hopen we nu de vertaalslag naar ons onderwijs in de verschillende faculteiten te maken.’
Complex, onzeker en urgent
Dat is niet eenvoudig, weet Wim: ‘Het gaat om competenties gericht op het omgaan met duurzaamheidskwesties. Die zijn niet alleen complex: de oorzaken, gevolgen en invloedsfactoren zijn niet altijd duidelijk. Maar ook onzeker: je weet niet wat in de toekomst gaat gebeuren. Bovendien zijn ze urgent: er zijn snel oplossingen nodig. Wat hebben studenten nodig om met dit soort kwesties om te gaan? Systeemdenken bijvoorbeeld: de competentie om problemen vanuit verschillende perspectieven te onderzoeken, waarbij je de link legt tussen het ecologische, sociale en economische systeem. Die ‘holistische blik’ is een belangrijke duurzaamheidscompetentie. Net als kritisch denken en toekomstdenken: de blik vooruitzetten naar bijvoorbeeld 2050. Wat zien we dan gebeuren, welke uitdagingen zijn er? Om vervolgens terug te kijken: welke stappen kunnen we vanaf vandaag maken om de transitie naar een duurzame toekomst te maken?’
Test jouw duurzaamheidskennis!
Op dit moment is het projectteam bezig met een scan van alle opleidingen die de Open Universiteit aanbiedt: welke duurzaamheidscompetenties komen daarin aan bod? En welke nog niet? ‘Vervolgens is de vraag: hoe ga je die competenties meten?’, zegt Wim. ‘We beschikken al over een tool om duurzaamheidskennis te meten. Die hebben we nu als proef uitgezet onder een kleine groep Management-studenten. Als ze de vragenlijst invullen, krijgen ze een gedetailleerd overzicht: welke kennis heb ik al en welke ontbreekt nog? De resultaten geven ons per opleiding inzicht: welke aspecten van duurzaamheid komen al aan bod en waaraan moeten we extra aandacht besteden? Om vervolgens te kijken: hoe passen we dat effectief in ons curriculum in?’
Wil jij weten hoe het met jouw duurzaamheidskennis zit?
Vanaf nu kunnen al onze studenten dit testen! De moeite waard om hier een uurtje van je tijd in te steken, want je krijgt ook een certificaat.
Gebruik de code T-2CE0-E56A. om de sessie te starten.
Opgelet, deze code is twee weken geldig!
Wil je daarna de test nog doen? Neem dan contact op met Wim Lambrechts.