modulair
Rubriek: Lustrum
Tekst: Loes Toenbreker | Leestijd: 1 min
Statistiek studeren op Ierse muziek. Dát heeft Marian door de pittige modules heen gesleept. Ze legt uit waarom ‘Lord of the dance’ van Michael Flatley bij uitstek een goed nummer is om bij door te zetten.
‘In de periode dat ik startte met de pre-master Onderwijswetenschappen raakte ik geïnspireerd door filmpjes met Ierse tapdansers. Op een dag kocht mijn man in de kringloopwinkel daarom voor mij een cd van Michael Flatley. Zodra de kinderen naar school waren, begon ik met studeren en zette ik deze cd op. Er staan zowel rustige als wat drukkere nummers op, wat mysterieus van toon en vooral heel sfeervol tijdens donkere najaar- en winterdagen. Precies de periode waarin ik statistiekmodules volgde.
Ik luisterde alle nummers achter elkaar, steeds opnieuw. Het hielp me om door te zetten als ik sommige analyses niet snapte of niet dezelfde output kon krijgen als in de cursus stond. Vaak zocht ik contact met medestudenten in Whatsapp-groepjes - die ik zelf georganiseerd had na de start van de cursus. In pauze nam ging ik juist een rondje buiten lopen, boodschappen doen zonder muziek. Het grappige is dat het nummer ‘Lord of the dance’ twee keer op de cd staat. In het laatste nummer hoor je tapdansers echt meedansen met de muziek. Dan stopte ik wel even om goed te luisteren. Of zocht ik het bijbehorende filmpje op internet op.
‘Ik denk nog steeds aan de module Statistiek bij het horen van Lord of the dance’
In oktober 2022 heb ik mijn master Onderwijswetenschappen afgerond. En nog altijd als ik de cd uit de kast pak, denk ik terug aan mijn studie en specifiek aan statistiek!
Mijn studietip voor studenten: zorg vooral voor muziek waarbij je niet ondertussen tekst hoeft te volgen tijdens het studeren. Instrumentale muziek zorgt voor minder afleiding. Maar muzieksmaak is en blijft natuurlijk persoonlijk.’
Onderweg naar je tentamens je lievelingsmuziek luisteren op de radio in de auto. Zorgt dat voor extra geluk tijdens je toets? Volgens Robert wel. Hij luistert tijdens deze autoritten naar ‘The Köln concert Part II C’ van pianist Keith Jarret. En dat bracht hem tot nu toe veel succes!
‘Wat ik mooi vind aan dit stukje muziek is vooral het virtuoze pianospel, met zijn mooie harmonieën en snelle toonladers. Keith Jarret is een perfectionist die de lat hoog legt. Alleen het beste is goed genoeg. Zo wordt er verteld dat het stemmen van de piano voor het Köln Concert 5 uur duurde omdat hij het perfect wilde hebben. Deze drang naar het allerbeste is de perfecte mindset voor een tentamen denk ik. Het heeft voor mij ook iets nostalgisch: toen het concert plaatsvond in 1975 in Keulen liep ik daar ergens rond als 15 jarige knaap. Niets af wetende van het feit dat er toen één van de grootste jazz concerten aller tijden werd gegeven. Pas jaren later, toen ik studeerde in België, kwam ik in aanraking met zijn muziek. Voor een studentenbudget waren de tickets toen helaas veel te duur.
‘Muziek helpt bij tentamenstress’
Muziek en studeren gaan in mijn beleving goed samen. Toen ik jonger was luisterde ik voorafgaand aan tentamens ook naar langere muziekstukken, die me in een aparte sfeer brachten en me hielpen om de knop om te draaien. Daardoor kreeg ik rust en focus.
Ik ben zelf muzikant en studeerde 9 jaar lang klassieke gitaar en begeleidingspraktijk aan de muziekacademie. Mijn studietip aan al mijn medestudenten: doe iets met muziek. Het hoeft geen hoogdravend instrument te zijn, maar kies iets wat je leuk vindt. Het geeft plezier en helpt absoluut bij tentamenstress.’
Een eigen nummer componeren, schrijven en uitbrengen dat jouw gevoel voor het leerproces vertolkt. Nardie deed het met het nummer ‘Are You With Me’. Nardie legt uit hoe hij dit proces van ‘een leven lang leren’ ziet en ervaart, zowel als ervaringsdeskundige als docent.
‘Ik heb voor het nummer ‘Are You With Me’ gekozen omdat leren nooit stopt en het een life long proces is, waarbij je elkaar nodig hebt. Maar ik vooral ook een inspiratie en goed voorbeeld wil zijn voor mijn studenten. Het kunnen denken in kansen en mogelijkheden is daarbij altijd mijn persoonlijke drijfveer. Als ik als begeleider mag stimuleren om dit proces gezamenlijk te doorlopen met een zo maximaal mogelijk resultaat tot gevolg, dan neem ik je graag mee op deze ontdekkingsreis waarvoor ik méér dan alles uit de kast trek om beoogde doelen te bereiken.
‘Ik stimuleer studenten om in groepsverband te studeren’
Ik stimuleer studenten altijd om studeren in groepsverband of in thesiskringen te doen. De kruisbestuiving die er tussen studenten onderling ontstaat levert steevast nieuwe ideeën en ontwikkelperspectieven op, waardoor ze elkaar in een stroomversnelling kunnen brengen. Ik leer natuurlijk er zelf ook veel van: hoe ze denken, welke ‘out of the box’ ideeën bij hun ontstaan, en welke redenatieprocessen ze daarbij hanteren.
De keuze voor ‘Are You With Me’ komt niet zomaar uit de lucht vallen. Het is een nummer dat ik samen met een vriend in eigen beheer heb gecomponeerd, geproduceerd en uitgebracht onder ons eigen music label: ‘Synth Society Music Label’. Ook in deze hoedanigheid willen we een community vormen die het beste in creativiteit en samenwerken bovenhaalt. Mijn gehanteerde artiestnaam ‘Fandoctor’ is natuurlijk wel te herleiden vanuit een samensmelting van mijn achternaam en het werk wat ik voor de Open Universiteit binnen de vakgroep “Leren en innoveren met ICT” na mijn promoveren voor de faculteit Onderwijswetenschappen mag doen. Sterker nog, er loopt momenteel zelfs een van mijn Erasmus+ gesubsidieerde onderzoeksprojecten waarin we een dergelijke aanpak, het produceren van elektronische muziek, relateren aan het ontwikkelen van computational thinking als educatief programma. Dat is machtig mooi om te mogen doen. So, Are You With Me?
Johan koos voor het nummer Into the great wide Open van Tom Petty & The Heartbreakers. ‘Dromen en doen, je openstellen voor de toekomst en waarmaken voor jezelf en je dierbaren. Wij allen van de Open Universiteit zijn er voor onze studenten om dit te realiseren.’
‘Als docent geeft het me al jaren een goed gevoel dat wij als professionals en met veel elan onze studenten mogen begeleiden. Het was voor mij de reden om niet elders te gaan werken in al die jaren. Met name bij onze schakelcursus Methoden en technieken van onderzoek komen ambitieuze afgestudeerde hbo-studenten bij ons om een masterstudie te gaan volgen. En de cursus heb ik al zo’n 15 jaar onder mijn hoede, tot voor kort als 1e examinator. Bij deze cursus en vooral bij de bijeenkomsten met zo’n 20 studenten merk je wat je hen kunt meegeven, zodat ze later hun onderzoek doen zoals ze het bij ons geleerd hebben. Je hart gaat ‘wide open’.
‘Open Universiteit, into the wide open’
Ruim veertig jaar geleden studeerde ik in Tilburg, eerst econometrie en later economie. Enkele jaren na het afstuderen ben ik bij afdeling financiële zaken begonnen, administratieve organisatie. In het verlengde van mijn studie. Daarna ben ik overgestapt naar de faculteit Economie en ontdekte ik dat hetgeen ik in de praktijk deed bij financiën eigenlijk veel interessanter was om dit te ontwikkelen, onderwijzen en te toetsen. Onverwacht zeer positief, mijn ‘wide open’.
Volgend jaar neem ik afscheid van de Open Universiteit. Tevreden en ook wel goed dat de wereld van AI mij niet gaat opslokken. AI, daarover herinner ik me een mondeling tentamen in Tilburg bij het dak Informatica. Waar toen al de morele issues centraal stonden in een kritisch betoog. De cirkel is rond. Nu ga ik verder ‘into the wide open.’