modulair
Rubriek: De leerstoel
Leestijd: 1 min | Tekst: Ingrid Beckers | Fotografie: Laurent Stevens
DE LEERSTOEL
05
Leerstof nog een keer doorlezen, daar leer je niet zoveel van
05
Leerstof nog een keer doorlezen, daar leer je niet zoveel van
DE LEERSTOEL
Wie zijn onze (bijzonder) hoogleraren? En welke prangende wetenschapsvraag willen zij beantwoorden? In deze uitgave laten we Gino Camp aan het woord over zijn leerstoel Effectief leren aan de faculteit Onderwijswetenschappen.
Kun je in één alinea uitleggen waar jouw leerstoel over gaat?
‘Over hoe je als leerling, docent of uitgever van studieboeken het leerproces kunt optimaliseren. Uitgangspunt is de werking van het geheugen. Als instructies en leermethoden aansluiten bij hoe ons geheugen in elkaar zit, dan helpen we leerlingen en studenten enorm.’
Onderzoek laat zien dat veel leerlingen niet efficiënt leren
‘Leerlingen gebruiken vaak strategieën die wel de illusie geven dat je leert maar niet zoveel doen. Een bekend voorbeeld is het opnieuw doorlezen van materiaal. Je herkent wat je hebt gezien, dat geeft je het fijne gevoel dat je het snapt, maar in feite leer je er niet zoveel van. Hetzelfde geldt voor stampen vlak voor een toets. Je hebt het gevoel dat je keihard leert, maar kennis stampen in korte tijd werkt niet voor de lange termijn.’

Wat werkt beter?
‘Oefentoetsen. Daarmee haal je actief informatie uit je geheugen waardoor je deze beter onthoudt. Ook kun je leermomenten het beste spreiden. Om de dag een half uur oefenen met de leerstof is effectiever dan anderhalf uur oefenen op één dag.’
Welke prangende wetenschapsvraag wil jij beantwoorden?
‘Mijn leerstoel wordt gefinancierd door het vavo (voortgezet algemeen volwassenonderwijs, red.) en uitgeverij Thieme Meulenhoff. Ik ga twee vragen beantwoorden: hoe kunnen we effectief leren stimuleren in volwassenonderwijs? En hoe kunnen we methoden in lesboeken verbeteren? Fictief voorbeeld: een Frans leerboek schrijft voor dat leerlingen de dag dat ze nieuwe woordenschat leren meerdere oefeningen moeten maken. Dat is dus de vraag. Wellicht is het beter om die oefeningen te verspreiden over drie dagen.’
Hoe studeerde je zelf?
‘Nou, voor mijn studie geneeskunde leerde ik keihard, maar ik haalde onvoldoendes. Toen begon ik me voor het eerst af te vragen: hoe kan dat nou? Ik stapte over naar psychologie en raakte gefascineerd door cognitieve onderwijspsychologie. Het is een hele uitdaging om kennis zo over te brengen dat een ander het begrijpt en onthoudt. En ook om zelf de juiste keuzes te maken als je thuis studeert.’