modulair
Rubriek: Afgestudeerd
Leestijd: 2 min | Tekst: Loes Toenbreker | Fotografie: eigen beeld
Afgestudeerd
Als je klaar bent met je studie, kijk je terug op een enerverende periode. Zeker de afstudeerfase vraagt veel van je doorzettingsvermogen en discipline. Hoe hebben Catharien Hamerslag, Inge Dewaele en Ed Immerzeel hun afstudeerperiode beleefd? Wij vroegen het aan hen.
06
06
Afstuderen
Als je klaar bent met je studie, kijk je terug op een enerverende periode. Zeker de afstudeerfase vraagt veel van je doorzettingsvermogen en discipline. Hoe hebben Catharien Hamerslag, Inge Dewaele en Ed Immerzeel hun afstudeerperiode beleefd? Wij vroegen het aan hen.

Catharien Hamerslag
master Rechtswetenschappen
‘Mijn vak, studeren en onderzoek doen heeft me helemaal gegrepen’
‘Toen ik me zeven jaar geleden realiseerde dat ik eigenlijk ‘gewoon’ Rechten had moeten gaan studeren (als twintiger studeerde ik Portugese taal en cultuur), besloot ik geen tijd te verspillen en zo snel mogelijk te gaan starten met de studie.
De keuze voor de Open Universiteit was snel gemaakt: naast mijn 32-urige werkweek leek dat het meest praktisch. En dat klopte: colleges waren meestal ’s avonds. Voor de tentamens nam ik vaak een vrije dag. Met name de master heb ik relatief snel afgerond: in iets meer dan een jaar. Gelukkig kon ik aan het eind van mijn studie een sabbatical van 2 maanden opnemen. Die heb ik gebruikt om mijn scriptie af te ronden. Terugkijkend is de studie heel soepel verlopen. Alhoewel er ook momenten waren dat mijn weekenden en vrije dagen volgepland waren met studie. Ik ben blij dat ik op die momenten heb doorgezet met het doel van afstuderen voor ogen.
Wandelen met mijn hond Max heeft me veel ontspanning en plezier gegeven op drukke dagen. Even mijn gedachten de vrije loop laten in de natuur werkte voor mij erg goed. Ook luisterde ik soms colleges opnieuw tijdens zo’n wandeling. Dat was efficiënt want dan kreeg ik meteen de noodzakelijke beweging.
Ik werk in de pensioensector en ik wil me door ontwikkelen tot pensioenjurist. Daarnaast ben ik bezig met het opstellen van een onderzoeksplan. De inhoud van mijn vak, onderzoek doen en doorstuderen heeft me helemaal gegrepen. Ik ben er ontzettend blij mee dat de Open Universiteit deze mogelijkheid - de combinatie studeren en werken – aanbiedt.'

Inge Dewaele
master Onderwijswetenschappen
‘Ik heb veel professionele bagage opgedaan tijdens de studie’
‘Na jaren werken als docent wilde ik mij professioneel bijscholen. Ik zocht een opleiding die mij meer inzicht gaf in de recente ontwikkelingen en in de grotere context van instructies en onderwijs. Dit vond ik in de master Onderwijswetenschappen bij de Open Universiteit.
Bij de start van de studie was de combinatie van werk en studie een grote bezorgdheid. Ik ben begonnen met de pre-master en heb daarna de masteropleiding gevolgd. Ik volgde per kwartaal één vak. En dat werkte qua studielast heel goed. Een goede planning is natuurlijk wel nodig. Opvallend was dat ik op den duur zoveel interesse had in de opleiding dat het mij niet meer opviel hoeveel tijd ik bezig was met studeren. Tijdens mijn afstuderen werkte ik in een thesiskring. Dit zorgde voor veel overleg met medestudenten. Via verschillende kanalen zoals Whatsapp en Teams werden twijfels et cetera gedeeld. De reactie van de thesisbegeleider duurde soms wat langer en onderling feedback zorgde voor tijdwinst. Wat mij opviel tijdens de afrondende fase is dat ik al zoveel had geleerd in het voorbereidende traject. Tijdens het schrijven van de thesis werd voor mij duidelijk dat ik veel extra professionele bagage heb opgedaan tijdens de opleiding.
De master onderwijswetenschappen zorgt voor meer mogelijkheden, zoals extra bevoegdheden op andere vakdomeinen en carrièrekansen. Het extra loon door het behalen van een masterdiploma is natuurlijk ook een fijne meerwaarde! Welke richting ik uit zal gaan is voor mij nu nog onduidelijk. Ik geef graag les maar kijk ook uit naar nieuwe kansen.’

Ed Immerzeel
master Managmentwetenschappen
‘Studietip: zie jouw studie als een proces van persoonlijke groei’
‘De laatste fase van mijn studie was een drukke periode, maar ik heb geen stress ervaren. In het eerste anderhalf jaar van de studie was ik voornamelijk individueel bezig en dat beviel me heel goed. In de afrondende fase was dat anders. Je voert weliswaar zelfstandig onderzoek uit, maar je werkt samen met medestudenten rondom hetzelfde thema. Deze opzet vond ik erg fijn; ik kon sparren met medestudenten en elkaar oppeppen als dat nodig was. Het contact met de scriptiebegeleider verliep heel soepel. Hierdoor had ik geen problemen om deadlines te halen. Tijdens eerdere fases van de studie was het studeren af en toe lastig te combineren met werk en privé, omdat ik soms moest schakelen tussen verschillende modules. In de afrondende fase ging dit soepeler omdat ik me kon focussen op één ding: het afstuderen.
In de scriptiefase is het ook goed om af en toe te ontspannen. Ik deed dat bijvoorbeeld door gitaar te spelen. Een vervolgstudie in de richting van organisatieverandering en -ontwikkeling lijkt mij erg interessant. De nieuwe perspectieven die ik tijdens dit keuzevak heb opgedaan hebben mijn kijk op organisaties veranderd en ik wil mij hier nog verder in verdiepen. Mijn tip aan andere studenten is om de studie te zien als een proces van persoonlijke groei. Natuurlijk is het resultaat belangrijk, maar geniet ook van de reis. Zo haal je ook de druk van het moeten presteren een beetje weg.’