modulair
Artikel: Nieuwe bachelor Lerarenopleiding
Leestijd: 2 min | Tekst: Dominique Knols | Fotografie: iStock/privé archief
Nieuwe bachelor Lerarenopleiding van start!
10
Drie leerkrachten van de toekomst aan het woord
In september gaat de nieuwe academische bachelor Lerarenopleiding van start. Een groep gemotiveerde studenten wordt opgeleid tot hybride academisch geschoolde leerkracht in het primair onderwijs. Dat betekent dat ze niet alleen worden opgeleid om voor de klas te staan maar ook kennis opdoen over hoe kinderen het beste leren, wat er nodig is om het taal- en rekenniveau te verbeteren en hoe we gelijke kansen kunnen creëren voor elk kind.
Wij vroegen 3 studenten naar hun beweegredenen deze opleiding te gaan volgen. Enthousiaste antwoorden!

Math Reintjens
‘Mijn doel is om leerlingen een stevige basis in digitale geletterdheid mee te geven’
‘Na meer dan 40 jaar in het onderwijs gewerkt te hebben als systeembeheerder en onderzoeksassistent bij de Universiteit Maastricht, begin ik op 1 september eindelijk aan een lerarenopleiding en wel die van de Open Universiteit. Mijn interesse in lesgeven is al die jaren onverminderd gebleven. De afgelopen twee jaar heb ik als vakdocent via Qrabbl basisschoolleerlingen op creatieve wijze mediawijzer proberen te maken. Deze ervaring heeft me doen inzien dat er nog een stuk kennis ontbreekt om leerlingen het onderwijs te bieden waar ze recht op hebben.
Toen ik enkele maanden geleden de aankondiging zag van de nieuwe lerarenopleiding basisonderwijs aan de Open Universiteit, was mijn keuze snel gemaakt. Wat mij aanspreekt aan deze opleiding is dat het verder gaat dan alleen opleiden tot leraar basisonderwijs. Dit sluit perfect aan bij mijn bredere interesse in het onderwijs. Naast voor de klas staan, wil ik de mogelijkheden en grenzen verkennen van het inzetten van digitale hulpmiddelen in het onderwijs. Mijn doel is om leerlingen een stevige basis in digitale geletterdheid mee te geven, waar ze hun voordeel mee kunnen doen in hun verdere studie en privéleven.
Ik kijk er enorm naar uit om aan deze nieuwe uitdaging te beginnen. Met mijn ervaring en de kennis die ik ga opdoen, hoop ik een waardevolle bijdrage te leveren aan de toekomst van het basisonderwijs en de digitale vaardigheden van onze jongste generatie.’

Mineke Wolters
‘Het zal vast even zoeken zijn naar een juiste balans maar ik verwacht dat dit juist bij de Open Universiteit makkelijker zal zijn’
‘Na mijn VWO examen, in 1994, had ik bijna de PABO gedaan. Met kinderen werken en voor de klas staan leek me wel wat. Maar iets weerhield mij ervan. Pas veel later ontdekte ik wat ik toen aan die studie en het werkveld miste: de mogelijkheid om mij te verdiepen in allerlei zaken die met kinderen en leren te maken hebben en lesmethoden te kunnen aanpassen om kinderen op een effectieve en motiverende manier de leerstof bij te brengen. Ik ben dan ook zeer verheugd dat de Open Universiteit dit jaar voor het eerst de academische lerarenopleiding aanbiedt, waarin het lesgeven en onderzoek doen gecombineerd wordt. In september ga ik beginnen. Het zal vast even zoeken zijn naar een juiste balans tussen studeren, werk en gezinsleven, maar ik verwacht dat dat juist bij de Open Universiteit makkelijker zal zijn dan bij een reguliere HBO of universiteit. Ik heb er in elk geval veel zin in!’

Floor Coonen
‘Ik was op zoek naar meer onderbouwing, evidence-based’
‘Ik ben met toeval het onderwijs ingerold, naar aanleiding van een project rondom duurzaamheid, design thinking en nieuwe technologie, dat ik als ouder op de school van mijn kinderen organiseerde. Door alle enthousiaste reacties ben ik toen DesignWeek@School gestart. Samen met enkele collega’s organiseer ik uitdagende workshops, challenges en projectweken op allerlei scholen. Daarnaast doe ik langere begeleidingstrajecten rondom onderwijsvernieuwing en curriculumontwerp.
Ontzettend leuk om te doen, maar ik was op zoek naar meer onderbouwing. Als we naar toekomstgericht onderwijs willen waarin alle kinderen gelijke kansen hebben en passend uitgedaagd worden, wat werkt dan wel, en wat werkt niet? Hoe kunnen we door evidence-based onderwijs nog meer leraren en leerlingen bereiken?
Eerder vond ik geen opleiding die zowel de wetenschappelijke basis als de flexibiliteit geeft waar ik naar op zoek ben. Ik heb me dan ook meteen ingeschreven toen ik de bachelor Lerarenopleiding van de Open Universiteit voorbij zag komen. Mijn grootste uitdaging zal zijn het reserveren van voldoende tijd voor zelfstudie. Ik ben dan ook blij dat we starten met een ‘gewone’ bijeenkomst waar je je mentor en mentorgroep ontmoet, zodat we samen kunnen studeren en elkaar hierin kunnen steunen.’