modulair
Rubriek: Lustrum
Leestijd: 2 min | Tekst: Dominique Knols | Fotografie: faculteit Bètawetenschappen

Mini-interviews met medewerkers
11
Het is je vast niet ontgaan, dit jaar vieren we ons achtste lustrum! 40 jaar geleden, op 26 september 1984, werd de Open Universiteit feestelijk geopend door koningin Beatrix. Jaarlijks herdenken we dit met de viering van de dies natalis, maar eens in de vijf jaar, een lustrum, vieren wij de oprichting uitgebreider. Dit jaar is het veertig jaar geleden dat de eerste studenten bij ons aan een studie begonnen.
Maar hoe is het nu eigenlijk om bij de Open Universiteit te werken?
Als je het ons vraagt, in 1 woord: heel fijn! En om je mee te nemen in de verhalen van onze medewerkers heeft de faculteit Bètawetenschappen een reeks mini-interviews ontwikkeld en gedeeld via de LinkedIn accounts van haar wetenschapsgebieden Informatica, Informatiekunde en Milieuwetenschappen. Je kunt ze daar lezen als artikel.
Een korte tip van de sluier:
Pieter Kamminga
(Universitair docent, vakgroep Informatiekunde)

‘De meeste tijd ben ik aan het werk in het Groningse Studiecentrum, dat aan de rand ligt van het Stadspark, waar je lange wandelingen kunt maken. Buiten mijn werk om ben ik als zanger zeer actief in allerlei ensembles, koortjes en muziektheater projecten. Voor mij is het meest tastbare onderscheid met reguliere universiteiten het verschil in praktische ervaringen van de studenten. Waar op reguliere universiteiten de meeste studenten direct doorgestroomd zijn vanuit het middelbare onderwijs, hebben de meeste OU-studenten al serieuze ervaringen opgedaan die direct relateren aan ons onderwerp van studie. Dit maakt dat er tijdens onderwijsbijeenkomsten diepgaande discussies kunnen ontstaan over de relatie tussen theorie en de praktijk, waar ik zelf als docent ook weer het nodige nieuws van kan opsteken.’ Lees hier het volledige interview met Pieter
‘Op dit moment ben ik volop bezig met het afronden van mijn promotieonderzoek naar burgerinitiatieven en burgerparticipatie in ruimtelijke ordening en hoe het stimuleren en faciliteren van meer burgerbetrokkenheid vorm krijgt in beleid en praktijk. Naast het onderzoek van GOUDasfalt, waar ik zeker trots op ben, heb ik een mooi onderzoek gedaan voor de Provincie Zuid-Holland naar de vermeende relatie tussen participatie en vertrouwen. Wat we ons vooraf tot doel hadden gesteld, was dat we de discussie over dit onderwerp wilden aanwakkeren. Het is zo fijn dat dit ook daadwerkelijk gebeurde. Wat ik mooi vind aan de OU is dat er ruimte is voor mensen die misschien niet precies binnen de standaardlijntjes passen. Doordat onze studenten naast hun baan studeren, brengen ze ieder een heel eigen ervaring en perspectief mee’. Lees hier het volledige interview met Saskia
Saskia Bisschops
(Onderzoeker en promovendus, vakgroep Milieuwetenschappen)

Volg jij ons al op social media?
Alle faculteiten hebben hun eigen kanalen, zoekt en gij zult vinden 😊
Louise Stijnen
(Hoofd Bureau Onderwijs en Onderzoek)

‘In de afgelopen jaren heb ik bij verschillende afdelingen gewerkt en diverse werkzaamheden uitgevoerd. De rode draad hierin is het faciliteren van studenten door te voorzien in een goede leeromgeving, goede ondersteuning en advies en goed cursusmateriaal. In de jaren 90 hebben we studenten nog voorzien van een computer bij een project, omdat het geen vanzelfsprekendheid was dat studenten er zelf een hadden en de toegang tot de centrale server in Heerlen ging via de telefoonlijn met modems. Hoe is de wereld veranderd 😊 Studeren bij de OU hoeft niet te betekenen dat je het allemaal alleen moet doen! Elke week sparren met een medestudent is een tip die ik alle studenten graag mee wil geven.’ Lees hier het volledige interview met Louise
‘My research focuses on computer science and programming education. I am interested in exploring how students learn to program, what difficulties and misconceptions they face in this process and why, how to facilitate and support their learning process, and how to design and develop software tools to aid students’ learning of computer science education topics. The students who choose OU and continue their education are highly motivated and committed, balancing their studies alongside their jobs and family responsibilities. While doing my master's study in software engineering in Iran back in 2001, I started translating a book about advanced Visual Basic programming from English to Farsi. When the book was published and I saw my name on the cover page, I felt a pleasant moment of pride, happiness, and achievement which has stayed with me ever since and has actually inspired me to continue my career in academia’.
Lees hier het volledige interview met Ebrahim
Ebrahim Rahimi
(Universitair docent, vakgroep Informatica)
