modulair
Artikel: Tentamenvoorbereiding
Leestijd: 2 min | Tekst: Silvia van de Put
Slimmer leren:
wie wil dat nou niet?
03
Drie bewezen leerstrategieën, zes belangrijke tips en eindelijk antwoord op drie veelgestelde vragen
Google op ‘tips om beter te studeren’ of iets dergelijks en je ziet al snel door de bomen het bos niet meer. Bovendien: welke tips zijn wél wetenschappelijk onderbouwd en welke vallen in de categorie ‘onderwijsmythe’? Geen paniek: Gino Camp, bijzonder hoogleraar effectief leren aan onze faculteit Onderwijswetenschappen deelt de beste evidence based leerstrategieën en tips graag met jullie. Doe er je voordeel mee!
Herken je dit? Je leest de stof nog maar een keer door. Gelukkig, je herkent iets van de informatie en dat voelt goed. Daardoor kom je in een positieve flow en denk je dat je goed bezig bent. Helaas: het opnieuw doorlezen van de stof levert niet zo veel leerwinst op. Door het positieve gevoel hou je jezelf daarnaast een beetje voor de gek. Misschien blijft zo op de korte termijn wat informatie hangen, maar op de lange termijn doet het heel weinig. Wees niet te hard voor jezelf, bijna iedereen probeert op die manier die desirable difficulties te omzeilen.
Even vooraf
'Zodat je het hoe en waarom achter de beste leerstrategieën beter begrijpt. In ons onderzoek zien we leren als een stabiele verandering in je lange termijn geheugen. De werking van het geheugen vormt daarmee de basis voor hoe je effectief kunt leren. Een uitvloeisel daarvan is dat leren moeite kost. Helaas, het is niet anders. Maar die moeite kan ook iets opleveren. Dat doe je door je studiestrategie te laten aansluiten bij hoe het geheugen werkt. Je maakt dan gebruik van een zogenaamde desirable difficulty, een gewenste moeilijkheid.'
De eerste vier tips
1
Accepteer dat je moeite moet doen om goed te leren en dat dat nou eenmaal tijd kost. Probeer vooral je zelfstudietijd zo effectief en efficiënt mogelijk in te richten.
2
Achterhaal zo vroeg mogelijk wat de te leren stof is voor je tentamen of examen. Het lijkt een open deur, maar weten wat je moet leren is uiteraard essentieel voor de voorbereiding.
3
Weet tijdig hóe wordt getoetst: moet je de stof kunnen reproduceren of moet je opgedane kennis kunnen toepassen? Als je dat niet weet kun je er ook niet efficiënt voor leren.
4
Gebruik de leerstrategieën hieronder. Twijfel je nog of ze voor jou gaan werken? Probeer het dan eens uit voor één vak.
Drie leerstrategieën die wél werken
1
Haal de stof actief uit je geheugen op met het boek dicht. Oftewel: toets jezelf, laat je overhoren, maak oefentoetsen of de opgaves aan het einde van een hoofdstuk.
2
Self explanation: leg de stof aan jezelf of aan iemand anders uit. Ook weer met het boek dicht. Hardop als je dat wil.
3
Spreid je leermomenten: herhaal de stof meerdere keren met steeds een paar dagen tijd ertussen. Dat levert je tot wel 20% extra leerrendement op! De stof beklijft niet alleen beter maar ook langer. Let op: dat betekent wél dat je op tijd moet beginnen.
Extra tip
Herhaling werkt altijd. Vaker herhalen zorgt voor minder vergeten én voor de lange termijn opslag. Hoe herhaal je dan? Door jezelf te toetsen en door de herhaling te spreiden in de tijd.
Drie veelgestelde vragen + de antwoorden van Gino Camp
Gino Camp
Bijzonder hoogleraar effectief leren
Hoe weet je of je voldoende geleerd hebt?
'Jezelf toetsen zorgt ervoor dat je de stof beter onthoudt én je krijgt inzicht in hoe goed je iets kent. Door jezelf te toetsen weet je dus of je vooruit gaat en waar de eventuele ‘gaten’ nog zitten.'
Wanneer begin je met oefentoetsen?
'Het positieve effect van jezelf toetsen werkt alleen als je de vragen voor een groot deel kunt beantwoorden. Zorg dus voor een goede basis voordat je jezelf gaat toetsen.'
Helpt het om de stof of een samenvatting daarvan hardop voor te lezen?
'Hardop uitspreken wil niet zeggen dat je beter leert. Wat wél geldt: hoe rijker de representatie van hetgeen je leert is in je geheugen, hoe gemakkelijker je de informatie uit je geheugen kunt ophalen. In je korte termijn geheugen heb je een auditieve component en een visuele component. Als je die allebei aanspreekt dan wordt die representatie dus ook rijker. Dat is het idee van dual coding: nieuwe informatie op zowel een auditieve als een visuele manier coderen in je geheugen.'