modulair
Rubriek: Kwaliteitsafspraken
Leestijd: 2 min | Tekst: Martine Boutz | Fotografie: Marcel van Hoorn
Kwaliteitsafspraken - deel 10
Academisch schrijven verbeteren, maar ook experimenteren met AI
07
De Open Universiteit ontvangt tussen 2019 en 2024 extra kwaliteitsmiddelen van de overheid, die voortkomen uit de afschaffing van de basisbeurs. Deze middelen zijn bedoeld om het onderwijs een mooie kwaliteitsimpuls te geven. Van hybride onderwijs tot communityvorming en binding, dit is hoe jij als student profiteert van deze Kwaliteitsafspraken.
Met de extra middelen vanuit Kwaliteitsafspraken verbeteren de faculteiten het onderwijs van nu én morgen. Zo is er organisatie breed aandacht voor academisch schrijven. Het project Writing across the curriculum van Cultuurwetenschappen is een mooi voorbeeld. ‘Wij werken aan een duidelijke leerlijn om studenten tijdens hun bachelor alle academische communicatievaardigheden bij te brengen die ze in het werkveld nodig hebben’, vertelt universitair docent en projectleider Wouter Schrover. ‘Voor onze studenten is academisch schrijven anders, maar net zo belangrijk’, zegt hoofddocent informatiekunde Rogier van de Wetering. Hij is als coördinator onderwijs verantwoordelijk voor de KA-projecten binnen de Bèta-faculteit. ‘Daarin onderzoeken we ook de mogelijkheden voor de toekomst. Zoals de inzet van AI. De impact daarvan is enorm en nog altijd groeiend. Als universiteit moet je die ontwikkeling echt omarmen.’
Criteria voor studiesucces
Zo verwacht Rogier veel van het project Studiesucces. ‘Daarin kijken we hoe we aan de hand van op AI gebaseerde profielen de kans op studiesucces kunnen vergroten.’ Het is nog toekomstmuziek. Toch levert een eerste onderzoekje – onder 40 studenten - al interessante resultaten op. Rogier: ‘Wij hebben onze studenten gevraagd een enquête in te vullen. Vervolgens zijn we met AI aan de slag gegaan om op basis van de antwoorden profielen op te stellen. Welke competenties, aandachtspunten en kenmerken heeft een student? En welke daarvan bepalen of je goed op weg bent naar studiesucces?’ Als jij je bijvoorbeeld hebt aangemeld voor een volgende cursus of tentamen, blijkt daaruit dat je vooruitgang boekt. ‘Wat we met dit kleine onderzoekje al zien, is dat de vooropleiding van grote invloed is op hoe succesvol je in je studie bent. Maar ook de tijd die je verwacht ervoor te kunnen vrijmaken. En of je grote veranderingen meemaakt. Het idee is dat we met die ‘succescriteria’ ook echt iets gaan doen en proactief studenten gaan benaderen. Met als uiteindelijke doel: méér studenten over de eindstreep krijgen.’
Rogier van de Wetering
Hoofddocent Informatiekunde
‘Studenten leren, al samenwerkend, veel van elkaar’
Wouter Schrover
Universitair docent
Academisch schrijven
Wat draag jij bij aan de maatschappij?
‘Als ik met collega’s van andere faculteiten over academisch schrijven praat, gaat het vaak over AI’, reageert Wouter. ‘De invloed op het onderwijs is groot.’ Hij is het met Rogier eens dat het niet zinvol is om studenten helemaal te verbieden tools als ChatGPT te gebruiken. ‘Maak je stuk er beter mee, maar verklaar wel hoe je het hebt gebruikt en waarom.’ Het project Writing across the curriculum gaat ervoor zorgen dat studenten Cultuurwetenschappen straks beter voorbereid aan hun afstudeerproject beginnen, verwacht Wouter. ‘Schrijfopdrachten zijn al heel belangrijk in onze bachelor. We willen nu nog breder aandacht gaan besteden aan academische communicatie. Met een lintcursus die door het hele curriculum loopt, gekoppeld aan de stof waar studenten op dat moment mee bezig zijn. Die cursus bestaat deels uit workshops die we nu aan het ontwikkelen zijn. Studenten leren daarin niet alleen goed wetenschappelijk schrijven, maar ook breder nadenken over hoe je als cultuurwetenschapper bij kunt dragen aan maatschappelijke kwesties. Bovendien leren ze, al samenwerkend, veel van elkaar. Dit leidt tot een verhoging van de motivatie en betere resultaten, weten we uit de literatuur. Ik verwacht dat we zo een mooie kwaliteitsslag voor onze opleiding maken.’
Professioneel samenwerken
Goed (kunnen) samenwerken is belangrijk, zien ze ook bij Bèta. Het project Professionaliseren groepswerk is opgezet om de samenwerking tussen groepjes studenten zo goed mogelijk te faciliteren. ‘Daar is een werkwijze en concept-peerfeedbacktool voor ontwikkeld’, legt Rogier uit. Het gaat om feedback die je elkaar geeft over de samenwerking. Pak je de afgesproken rol? Draag je actief bij? Houd je je aan afspraken? Studenten reageren positief, ze vinden het prettig om houvast te hebben als ze met elkaar over hun samenwerking praten. We onderzoeken momenteel hoe dit in Brightspace zou kunnen. De implementatie van die nieuwe digitale leeromgeving is grotendeels achter de rug. Met het project Brightspace & Beyond kijken we o.a. naar hoe we studenten meer kunnen activeren en hoe cursussen uniform te structureren zijn, voor een maximale leerervaring in Brightspace. Zo komen de verschillende projecten weer mooi samen.’