modulair
Rubriek: Kwaliteitsafspraken
Leestijd: 2 min | Tekst: Martine Boutz | Fotografie: Janine Cranshof
Kwaliteitsafspraken - deel 8
Doen wat studenten duurzaam iets brengt
07
De Open Universiteit ontvangt tussen 2019 en 2024 extra kwaliteitsmiddelen van de overheid, die voortkomen uit de afschaffing van de basisbeurs. Deze middelen zijn bedoeld om het onderwijs een mooie kwaliteitsimpuls te geven. Van hybride onderwijs tot communityvorming en binding, dit is hoe jij als student profiteert van deze Kwaliteitsafspraken.
‘Beter met dit geld iets groots opzetten waar studenten ook in de toekomst nog iets aan hebben, dan kleine, losse projectjes’, vindt Coördinator Onderwijs Jannes Eshuis van de faculteit Psychologie. Iedere faculteit mag eigen keuzes maken bij besteding van de extra middelen vanuit Kwaliteitsafspraken, zolang projecten bijdragen aan communityvorming of het activerend maken van ons online onderwijs.

Jannes Eshuis
Coördinator Onderwijs
faculteit Psychologie
Focus op communityvorming
Psychologie is de grootste faculteit van de Open Universiteit, met bijna 40 procent van het totale aantal studenten. Zij krijgen om die reden ook het grootste deel van de kwaliteitsgelden. ‘Bij de besteding focussen we op communityvorming’, vertelt Jannes. ‘Om bij onze grote studentenaantallen de kwaliteit te kunnen blijven garanderen.’ Psychologie is in de afgelopen jaren sterk gegroeid. ‘Dat zorgde ervoor dat veel studenten ons – hun docenten – moeilijk benaderbaar vonden. Zeker in de bacheloropleiding kregen we dat terug uit de Nationale Studenten Enquête (NSE) en cursusevaluaties. Die kloof willen we duurzaam overbruggen.’
Meer 'handen aan het bed'
Jannes vertelt hoe dat gebeurt: ‘We zijn begonnen met het inrichten van een bachelor community. Letterlijk, door tutoren aan te trekken puur en alleen voor het onderwijs. Deze tutoren – veelal jonge, afgestudeerde psychologen – kijken meerdere keren per week in alle online omgevingen rond, om vragen van studenten snel op te kunnen pikken en te beantwoorden. Dat hebben we vanaf januari 2022 in de bachelor geregeld en gaan we nu ook in de master doen. Die extra ‘handen aan het bed’ vertalen zich, verwachten we, naar een stuk hogere studenttevredenheid en (NSE-)score dit jaar. Net als de herziening van ons intensieve practicumonderwijs. Door dit onderwijs met geld vanuit Kwaliteitsafspraken anders in te richten, hebben we de oplopende wachtlijsten kunnen wegwerken en kunnen we nu méér studenten beter helpen.’
‘We kunnen nu méér studenten beter helpen’
Study buddy
Onderwijswetenschappen is de kleinste faculteit. Ook zij zetten in op het structureel verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Hoogleraar en decaan Desirée Joosten-ten Brinke: ‘Dat doen we met drie onderzoekstrajecten. Maar ook met twee projecten die heel praktisch zijn. Zo gaan we de doorlopende leerlijn versterken – specifiek het academisch schrijven – door in de nieuwe bachelor gebruik te maken van een portfolio. Het project ‘Study Buddy’ is bedoeld om startende studenten beter te ondersteunen. Een zelflerende chatbot gaat ze straks helpen zelfstudieactiviteiten beter in kaart te brengen en effectiever te studeren.’

Desirée Joosten-Ten Brinke
Hoogleraar en decaan Onderwijswetenschappen
De juiste leerstrategie
Helaas is het nog niet zo ver. Ook de onderzoeken betreffen ontwikkelingen voor de toekomst. ‘Een onderzoek, in nauwe samenwerking met ECO, is gericht op gebruik van effectieve leerstrategieën’, vertelt Desirée. ‘De praktijk wijst uit dat onze studenten niet altijd effectieve leerstrategieën gebruiken. En ook dat ons online leermateriaal – dat docenten in Brightspace plaatsen – het gebruik van sommige leerstrategieën niet effectief stimuleert.’ Het idee is om templates te ontwikkelen op basis van wetenschappelijk onderbouwde effectieve leerstrategieën. ‘Docenten kunnen die vervolgens gebruiken in Brightspace om studenten heel effectief en efficiënt iets aan te leren. Met één druk op de knop staat er dan een mooie eerste opzet van een cursus. Dat levert beter onderwijs, efficiëntie voor docenten en hopelijk ook betere leerprestaties op.’
Serious games
Daarnaast gaat Onderwijswetenschappen met het geld vanuit Kwaliteitsafspraken onderzoek laten doen naar serious games als manier om studenten te activeren. ‘Daar zetten wij ook sterk op in’, reageert Jannes. ‘Studenten kunnen zelfstandig met zo’n game aan de slag. Ze vinden het heel leuk om zo, ondanks het afstandskarakter van ons onderwijs, in contact te komen met praktijksituaties. Dat weten we van onze Virtuele Snuffelstage. Die game – een soort strip met tekstballonnetjes en keuzemogelijkheden – is niet erg ‘flashy’ horen we vaak. Maar dat is ook niet nodig. Het gaat om het opdoen van de ervaring, niet om het entertainment. Vanuit Kwaliteitsafspraken zijn nu de games Junior Scientist en Big Smile Company ontwikkeld. Met Junior Scientist laten we studenten oefenen met het nemen van beslissingen rond onderzoek. Vanaf september is dit een verplicht onderdeel van onze cursus Experimenteel Onderzoek. The Big Smile Company is vergelijkbaar, maar gaat over HR-management. Ook hiermee kunnen studenten vanaf september werken.