modulair
Leestijd: 2 min | Tekst: Loes Toenbreker | Fotografie: Jeroen Schaaphok
Uitreiking bachelordiploma’s
Op vrijdag 10 november hebben maar liefst 47 bachelor studenten hun diploma in ontvangst genomen op Landgoed Zonneheuvel te Doorn. Een fantastische dag, met een heuglijke sfeer op een mooie locatie. Matthijs Schoenmakers en Eefke Duijst waren erbij. We vroegen hen hoe zij de afstudeerfase hebben beleefd. Waarom hebben zij ervoor gekozen om weer te gaan studeren? Waar liepen zij tegenaan? En wat heeft het hen opgeleverd?
08
08
Uitreiking bachelordiploma’s
Op vrijdag 10 november hebben maar liefst 47 bachelor studenten hun diploma in ontvangst genomen op Landgoed Zonneheuvel te Doorn. Een fantastische dag, met een heuglijke sfeer op een mooie locatie. Matthijs Schoenmakers en Eefke Duijst waren erbij. We vroegen hen hoe zij de afstudeerfase hebben beleefd. Waarom hebben zij ervoor gekozen om weer te gaan studeren? Waar liepen zij tegenaan? En wat heeft het hen opgeleverd?

Matthijs Schoenmakers
bachelor Algemene Cultuurwetenschappen
Wat was jouw motivatie om weer te gaan studeren?
‘Ik heb altijd al interesse gehad in kunst en cultuur. Tijdens mijn loopbaan als apotheker heb ik allerhande cursussen en lezingen gevolgd op het gebied van kunstgeschiedenis bij organisaties als Hovo en Vrije Academie. Ook bezocht ik graag tentoonstellingen en musea. Na mijn pensionering zocht ik meer diepgang en wilde ik op een meer actieve manier omgaan met de vakgebieden die mij al van oudsher interesseerden. Daar was ineens tijd voor! Het gaf tevens structuur aan mijn bestaan na mijn werkend leven.’
Waar liep je tegenaan in de afstudeerfase?
‘Niet alleen in de afstudeerfase, maar tijdens alle fasen van de studie liep ik toch tegen het feit aan dat er weinig contacten zijn met medestudenten of docenten. De totale studie, en zeker óók de afstudeerscriptie, kan een eenzame weg zijn. Dat is uiteraard ook inherent aan de opzet van de Open Universiteit: het is onderwijs op afstand. Toch heb ik het sparren met medestudenten wel gemist. In de afstudeerfase is er op initiatief van mijn begeleidend docente een groepje gevormd om met elkaar te kunnen overleggen en waar je terecht kon voor feedback. Mijn studietip is dan ook: zoek en onderhoud vanaf het begin van je studie contact met medestudenten om elkaar te stimuleren en om studie-gerelateerde zaken mee te kunnen bespreken.’
Wat zijn je plannen of doelen na het behalen van je diploma?
‘In principe zou ik wel door willen voor een master, maar dan zou ik graag verder willen met mijn bachelor afstudeer onderwerp. Dat bevindt zich op het grensgebied van kunst en wetenschap in de zeventiende eeuw. Maar ik denk dat ik dan eerst eens ga praten met de studie-adviseur of dat tot de mogelijkheden behoort.’

Eefke Duijst
bachelor Psychologie
Wat was jouw motivatie om weer te gaan studeren?
‘In het verleden ben ik met verschillende universitaire opleidingen begonnen. Maar achteraf leek dat voor het mij niet het beste moment om de motivatie in mezelf te vinden en door te kunnen zetten. Op een gegeven moment had ik studeren maar opgegeven en ben ik gaan werken. Ik kwam terecht in een groeiende, onstuimige organisatie. En juist dáár groeide mijn interesse voor psychologie. Ik wilde het gedrag van mensen om mijn heen kunnen verklaren. En de latente drive die ik koesterde om mezelf te ontwikkelen, leidden mij ertoe om me in te schrijven voor de eerste cursus die ik zou volgen aan de Open Universiteit, namelijk: gedrag in organisaties. De structuur die deze zelfstandige manier van studeren mij bood en de overzichtelijkheid van de online studie omgeving, zorgden gezamenlijk voor mijn eerste positieve studie ervaring! Na het succesvol afronden van deze cursus besloot ik een vak over psychopathologie te volgen omdat het mij interessant leek hier mee over te weten. Dit eerste vak van het curriculum van de bachelor psychologie leidde 2,5 jaar later tot een bachelordiploma, waarin ik tevens mijn eerder behaalde studiepunten kon inbrengen. Op dit moment ben ik bezig met het afronden van mijn master in de arbeids- en organisatiepsychologie.’
Bleef je werken tijdens je studie? Hoe heb je dit kunnen combineren?
‘Ik ben altijd blijven werken naast mijn studie. Het mooie is dat je tijdens je studie dingen leert die je kan toepassen op je werk, maar dat je tegelijkertijd op je werk ook dingen leert waardoor de puzzelstukjes van je theoretische studie makkelijker op zijn plek vallen. Een studie op academisch niveau is hard werken. Ik denk dat het voor eenieder die eraan begint een bewuste keuze moet zijn deze inspanning te willen verrichten. Avonden, weekenden en vakanties zijn besteed aan het leren voor tentamens en er zijn tijden geweest dat ik diep in de frustratie heb gezeten door een statistiek verslag wat maar niet wilde vlotten. Zonder toewijding gaat het niet.’
Van wie heb je tijdens de afstudeerfase de meeste steun gekregen?
'Ik heb de meeste steun gehad van mijn moeder. In het begin belde ik haar na elk tentamen met de uitslag. Ze leerde me doorzetten en heeft tot het einde samen met mijn vader aan de zijlijn gestaan zonder me ooit te vertellen wat ik moest doen. Ik wist alleen: wat ik ook zou kiezen, zij zou(den) er voor me zijn. Verder ben ik zeer dankbaar voor de contacten die ik over heb gehouden aan deze studietijd door bijvoorbeeld practica en appgroepjes. En als laatste kan ik natuurlijk niet vergeten mijn vriend hier te noemen, die met me mee keek naar de data van mijn scriptie alsof het de zijne waren. Ik kan niet in woorden uitdrukken hoeveel rust zijn aanwezigheid heeft gebracht!’
Aan al onze geslaagden:
van harte gefeliciteerd met jullie behaalde bachelordiploma's!
#OUtoppers #durf #lef #trots






