modulair
Rubriek: Kwaliteitsafspraken
Leestijd: 2 min | Tekst: Martine Boutz | Fotografie: Vivian Rompelberg
Kwaliteitsafspraken - deel 11
‘Nieuwe thema’s als AI, diversiteit en duurzaamheid pakken we samen op’
09
09
Kwaliteitsafspraken - deel 11
‘Nieuwe thema’s als AI, diversiteit en duurzaamheid pakken we samen op’
De Open Universiteit ontvangt tussen 2019 en 2024 extra kwaliteitsmiddelen van de overheid, die voortkomen uit de afschaffing van de basisbeurs. Deze middelen zijn bedoeld om het onderwijs een mooie kwaliteitsimpuls te geven. Van hybride onderwijs tot communityvorming en binding, dit is hoe jij als student profiteert van deze Kwaliteitsafspraken.
Het programma Kwaliteitsafspraken loopt nog tot eind 2024. De twee grote thema’s zijn en blijven het activerend maken van ons online onderwijs en communityvorming. Iedere faculteit geeft daar op haar eigen manier via projecten vorm aan. ‘Daarnaast zijn uit brainstormsessies met de Studentenraad enkele nieuwe thema’s naar voren gekomen die we in 2024 gaan oppakken’, vertellen programmamanagers Emilie Hilbers en Martijn Nijwenig. ‘Zoals AI, duurzaamheid en diversiteit en inclusie. Mooi om te zien: faculteiten komen direct al met allerlei projecten en zoeken steeds vaker de samenwerking.’
Gewenste onderwijsinnovatie versnellen
Door de introductie van Brighspace, onze nieuwe leeromgeving, zakte de dynamiek om te innoveren begin dit jaar een beetje weg. ‘Nu is er weer meer ruimte en komt het enthousiasme terug’, ziet Emilie. ‘Faculteiten zien de extra middelen vanuit Kwaliteitsafspraken als een kans om te versnellen wat zij toch al aan innovatie wilden doen. Om voor hún studenten belangrijke verbeteringen door te voeren. Anders dan andere universiteiten, waar het budget grotendeels naar personeel gaat, besteden wij 90% van de middelen aan projecten. Bijna allemaal zijn ze gericht op het beter, meer op maat, ondersteunen van studenten. Het kán niet anders dan dat dat op termijn tot betere prestaties gaat leiden.'

Emilie Hilbers
Programma manager
‘Er is weer meer ruimte en het enthousiasme komt terug’

Martijn Nijwenig
Programma manager
Successen delen
Tijdens de Dag van het Onderwijs, op 30 november, krijgen faculteiten de kans om projecten te presenteren waar ze trots op zijn. Het programma zat al heel snel vol. ‘Faculteiten die iets moois ontwikkeld hebben, willen dat aan collega’s van andere faculteiten laten zien: zou dit ook iets voor jullie kunnen zijn? Dat is wel een omslag. Er is veel meer samenwerking. Ook dankzij de themateams die vergelijkbare initiatieven binnen de Open Universiteit op het gebied van communityvorming of activering met elkaar verbinden. Faculteiten gaan steeds vaker kijken: kunnen we dit ook samen oplossen?’
Goed gebruik van IT-mogelijkheden
‘In het afgelopen jaar is ook een goede relatie en samenwerking opgebouwd met de IT-afdeling’, vult Martijn aan. ‘We blijven ons inspannen om onderwijsinnovatie daar blijvend op de agenda zetten. Het is belangrijk dat voor IT duidelijk is wat faculteiten op dat gebied willen. Wat is bijvoorbeeld precies de vraag als je zegt een mooie community te willen bouwen? Wie wil je met elkaar in contact brengen en met welke functionaliteiten? Door te sparren met IT kun je samen komen tot goede, haalbare oplossingen. Waarbij je bij voorkeur gebruikmaakt van de bestaande systemen, zoals Brightspace, waar studenten al mee bekend zijn. Zij profiteren ervan als systemen goed ingericht en aan elkaar gekoppeld zijn.’
Blije studentenraad
Alle projecten zijn opgezet vóór studenten, maar ook in samenspraak mét studenten. Vanaf het begin werkt het programmamanagement nauw samen met de Studentenraad en Ondernemingsraad. ‘Kortgeleden nog gaf de Studentenraad ons terug dat ze heel blij zijn met deze samenwerking’, vertelt Emilie trots. ‘De goedkeuring van nieuwe projecten verloopt iedere keer weer heel soepel. En als iets niet werkt of de situatie verandert, krijgen we de ruimte om de koers aan te passen.’
Open en duurzaam
Dat is diverse keren gebeurd. De wereld van nu is heel anders dan die van 2018, toen het programma startte. Thema’s als artificial intelligence (AI), diversiteit en inclusie en duurzaamheid – nu helemaal hot – speelden toen nog nauwelijks. ‘Van AI was direct duidelijk: daar gaan we één gezamenlijk project van maken, gericht op de scriptie’, vertelt Martijn. ‘We willen dit onderwerp allemaal onder de knie krijgen en vertalen naar ons onderwijs.’ Ook het onderwerp diversiteit en inclusie past goed bij de Open Universiteit. ‘We willen ook in die zin open zijn’, legt Emilie uit. ‘Zo veel mogelijk drempels wegnemen, zodat iedere student zich hier welkom voelt. Duurzaamheid is zelfs een speerpunt in ons Instellingsplan 2023-2027. Hoe kunnen we duurzaam denken inbouwen in onze cursussen?’ De Open Universiteit blijft innoveren. ‘Ook na 2024’, weten Martijn en Emilie. ‘En we gaan daarbij steeds meer de verbinding met andere processen zoeken én samenwerken.’